Už brzy možná místo autobusů budou v Podbořanech na současném nádraží parkovat osobní auta. Pokud všechny plány klapnou, autobusy se přestěhují jen o pár desítek metrů dál, na nové soukromé autobusové nádraží. Město by tak získalo tolik potřebná parkovací místa. Plán investora přitom ale někteří podbořanští zastupitelé kritizují, vadí jim, že se město chce vzdát strategického místa.

Intenzivně v Podbořanech pokračují přípravy soukromého dopravce Autobusová doprava Podbořany na zřízení nového autobusového nádraží. Svědčí o tom i aktivita radnice, která už uvažuje, co udělá s prostorem současného chátrajícího nádraží. „Zvažujeme několik možností využití současného nádraží, pokud ke zřízení soukromého opravdu dojde. Jde o velký prostor, pro současné potřeby autobusů hodně předimenzovaný, který chátrá a jehož údržba nás stojí nemalé peníze. Musíme hledat jeho uplatnění, pokud už tam autobusy jezdit nebudou," přiznal aktivitu města Radek Reindl, starosta Podbořan.

Tržnice, skatepark, parkoviště

Vedení města Podbořan dostalo několik návrhů, co na místě současného autobusového nádraží do budoucna zřídit. Jedním z návrhů bylo vybudování tržnice, uvažovalo se také o přesunutí skateparku z areálu Tatranu nebo o zřízení velkého parkoviště. „Osobně se mi nejvíce líbí myšlenka vybudování parkoviště. Náklady budou minimální, v podstatě se pouze odstraní nástupiště a upraví plocha. Navíc parkovacích míst na sídlišti není nikdy dost," uvedl pro Deník podbořanský starosta.

A co další varianty? „Místo se mi nezdá ideální pro tržnici. Přece jen, je to už dál od centra, lidé by tam nemuseli najít cestu a bylo by to nevyužité. A pravidelné trhy ve městě máme. A přesunutí skateparku? Myslím, že proti by byli lidé, kteří tam bydlí. Přece jen na skateparku je určitý hluk," pokračuje Reindl.

Definitivně o využití plochy rozhodnou podbořanští zastupitelé. Město také pokračuje v přípravách oprav ulic, které sousedí s autobusovým nádražím a povedou i na nové, které má vzniknout na dohled od současného, v areálu firmy Autobusová doprava Podbořany.

Připomeňte si: V Podbořanech připravují záměr stěhování autobusového nádraží

Podbořanská radnice nechala zhotovit projekty na opravy Nádražní ulice, na jejíž rekonstrukci by se měl právě soukromý dopravce také finančně podílet. Nádražní ulice se možná, pokud k tomu dají souhlas zastupitelé, bude opravovat už příští rok.

A proč vlastně má vzniknout nové nádraží? „Náš projekt má sloužit ke zkvalitnění služeb pro cestující, vznikne moderní zázemí, prostor bude menší a útulnější. Současné nádraží je zbytečně velké. Ušetří město za údržbu, ale i dopravci. Pro ty je současná situace finančně neudržitelná, likvidační. Náklady na provoz současného nádraží, vzhledem k tomu jak málo je využívané a kolik málo tam jezdí autobusů, jsou příliš vysoké a dopravci je nemohou utáhnout," představil projekt na nové autobusové nádraží v Podbořanech Jiří Vařil, zástupce Autobusové dopravy Podbořany.

Na Podbořansku je to klíčový dopravce

Firma na Podbořansku zajišťuje velkou většinu spojů, zvítězila také v novém výběrovém řízení, které ale ještě bylo napadeno jedním z dopravců, který prohrál. Podle Autobusové dopravy Podbořany, pokud by nové nádraží nevzniklo, byly by autobusy stejně nuceny v budoucnu se starému vyhnout, aby nemusela firma platit a zůstala konkurenceschopná a zastavovaly by jinde po městě. Vzhledem k tomu, že jde o soukromý projekt nezbývá městu moc možností k ovlivnění záměru. Je pro něj výhodnější spolupracovat, aby právě zabránilo tomu, aby každý autobus odjížděl z jiného místa.

Někteří zastupitelé a část veřejnosti se ale soukromého nádraží obávají. „Jsem zásadně proti. Stavět padesát metrů od současného nádraží nové je nesmysl. Co když pak firma na nové nádraží nebude chtít pouštět jiné dopravce, město nad dopravou úplně ztratí kontrolu. Když si pak každá další firma vzpomene, udělá si vlastní nádraží a budeme jich mít v Podbořanech třeba deset?" ptá se zastupitel Bohuslav Hanus. Firma a vedení města nesouhlasí. Nové nádraží prý bude pro všechny výhodnější.