Nového a moderního autobusového nádraží, namísto současného zanedbaného a špinavého prostoru bez zázemí pro cestující, by se konečně mohli dočkat lidé v Žatci. Zastupitelé města schválili podání žádosti o dotaci na kompletní rekonstrukci terminálu a okolí za devětačtyřicet milionů. O získání či zamítnutí dotace by se mělo rozhodovat už brzy.

„Rekonstrukce by řešila nové povrchy, sítě, toalety, čekárnu, nová krytá odjezdová stání, zcela nové zázemí pro cestující, ale také část hradeb, úpravu svahu a odvodnění. Projekt řeší také celé okolí autobusového nádraží, řešena je celá lokalita," představila záměr starostka Žatce Zdeňka Hamousová.

Cestující: současné nádraží je ostuda

Cestující by změnu k lepšímu rozhodně přivítali. Lidé dlouhodobě kritizují stav nádraží a volají po nápravě. „Současné nádraží je ostuda. Autobusy využívá hodně lidí, současné je nevyhovující," řekla Deníku jedna z cestujících Jana Sýkorová.

Začít s přestavbou by se mohlo už příští rok. „Pokud vše půjde dobře a pokud dotaci získáme, mohlo by se s rekonstrukcí začít na jaře 2015. Vše je projekčně připravené," prozradil místostarosta Žatce Jan Novotný. Naopak pokud město peníze nedostane, bude projekt pravděpodobně odložen na neurčito, téměř padesát milionů by se městu samotnému nechtělo velmi pravděpodobně dávat.

Přilehlý soukromý pozemek město nezískalo

O peníze z ROP Severozápad mohou města žádat do poloviny září. Žatečtí zastupitelé aktuálně schválili podání žádosti v menší variantě, než bylo původně uvažováno. Dřívější záměr ale narazil na problémy, a tak musel být před časem odložen. Po přepracování se k němu v Žatci vrátili. „V původním záměru byl využit také soukromý pozemek, ale nedohodli jsme se s jeho majitelem na odkupu," vysvětlila mírné zmenšení nádraží starostka.

Cena kompletní rekonstrukce je odhadována na 49 milionů korun. Pokud by Žatec dotaci získal, ze svého by měl zaplatit zhruba sedm milionů, zbytek by pak doplatil ROP Severozápad. Výše dotace by se měla, pokud přijde, pohybovat kolem 85 % procent. Výsledná cena se navíc velmi pravděpodobně v soutěži firem o zakázku sníží.

A jak by mělo nové autobusové nádraží vypadat? Zachován by měl být kruhový vzhled. Čekárna, toalety a další zázemí mají být umístěné v nové budově ve tvaru opevněné bašty. Odjezdová stání mají být zastřešená.

O vybudování nového autobusového nádraží či opravě současného se v Žatci mluví už dlouhá léta. Existovaly plány na stěhování autobusového nádraží k vlakovému, mluvilo se o umístění terminálu v ulici Jaroslava Vrchlického nebo blíže sídlišti Jih. Nakonec ale zvítězila ve městě varianta kompletní rekonstrukce.

Nešlo by to pořídit ještě levněji? ptal se zastupitel

Výhrady k aktuálnímu projektu opravy nádraží měl na jednání zastupitelů v Žatci člen sboru Karel Krčmárik. Nelíbila se mu výše vynaložených prostředků z městské pokladny. „Souhlasím s novým nádražím, ale nedalo by se pořídit levněji? Autobusů jezdí o hodně méně, zdá se mi to příliš nákladné," řekl zastupitel. Podle vedení města se ale za peníze neřeší jen nádraží, ale celé okolí, včetně odvodnění, které by mělo pomoci ulici Pod Střelnicí, která je při každém větším dešti vyplavená. Navíc město dá „jen" sedm milionů, zbytek by chtělo získat právě z dotace.

„Autobusy jsou stále hodně využívané, například školáky. Budeme mít reprezentativně vyřešenou vstupní bránu do města, včetně části hradeb a problémového odvodnění," reagovala na jeho slova starostka Žatce Zdeňka Hamousová.