„Žádné problémy jsme během pondělí v autobusové dopravě nezaznamenali,“ sdělil 7. ledna starosta Blatna na Podbořansku Václav Beneš. „Všechny autobusy jely, jak měly,“ potvrdil jeho kolega z Nepomyšli Josef Lněníček. „Byli jsme napjatí, jak celá situace dopadne, ale nakonec autobusy jezdí. Jen nejsou zelené, ale různě barevné,“ řekla starostka Petrohradu Jitka Dondová.

Během pondělí z autobusových nádraží a zastávek zmizely zelené autobusy zmíněné společnosti, nahradily je vozy jiných dopravců a řady menších přepravců. „Změna byla na žateckém nádraží patrná na první pohled. Zelených autobusů hodně ubylo, objevily se další barvy. Můj spoj do Podbořan jel bez problémů,“ sdělil Roman Hladík ze Žatce.

„Na zajištění dopravy se momentálně podílí 11 dopravců. Mezi nimi společnosti Autobusy Karlovy Vary, Autobusová doprava Podbořany, K-servis, Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a řada menších dopravců,“ vypočetla Magdalena Fraňková, tisková mluvčí Krajského úřadu Ústeckého kraje. „Žádné problémy nemáme hlášeny,“ dodala.

K zajištění dopravní obslužnosti na Podbořansku pomohl i soukromý železniční dopravce GW Train Regio, jehož rychlíky na lince Plzeň – Podbořany – Žatec – Most mimořádně zastavují v Petrohradu a Stebně. Vzhledem k tomu, že autobusy normálně jezdí, byl v pondělí o toto spíš preventivní opatření minimální zájem.

„Rychlíky v Petrohradě přibrzďují, máme teď zastávku na znamení. Lidé si už ale na to, že by u nás zastavovaly vlaky, odvykli. Navíc máme vlakové nádraží celkem daleko. Autobusové zastávky jsou přímo v obcích, takže možnost vlakové dopravy využívá málokdo,“ vysvětlila petrohradská starostka Jitka Dondová.

Pokuty a odstoupení od smlouvy

Krize – nekrize v autobusové dopravě začala tím, že společnost TD Bus odstoupila od smlouvy s Ústeckým krajem na zajištění autobusové obslužnosti v oblastech Podbořanska, Lounska západ a Vejprtska. TD Bus kraji vytýká, že nesplnil nařízení vlády a nepřidal jí na platy řidičů. Současně upozorňuje, že personální situace s řidiči je špatná. Z tohoto důvodu loni nejezdily některé autobusové spoje, například mezi Žatcem a Louny. Dopravce za to dostal od kraje finanční sankci v řádech desítek milionů korun.

Zajištění dopravy ve zmíněných třech oblastech nyní probíhá v nouzovém režimu. „A to do doby, než dojde k vyjednání standardních smluv s většími dopravci, kteří převezmou celou oblast. Smlouvy v každém případě musí schválit radní Ústeckého kraje, předpokládáme, že o nich budou rozhodovat 23. ledna,“ vysvětlila Magdalena Fraňková.

Příjemnou zprávou pro cestující je, že do té doby se nebude vybírat v autobusech jízdné.

S počátkem roku přestaly zelené autobusy společnosti TD Bus jezdit také v jiné oblasti na Lounsku – směrem na sever, východ a jih od města. Spoje tam zajišťuje sám Ústecký kraj prostřednictvím své nově vzniklé dopravní společnosti.