„Stavět obchvat se bude, začít by se mělo příští rok, jezdit by se po něm mělo do konce roku 2014,“ řekl přímo v Lubenci letos v lednu ministr dopravy Vít Bárta. Platí to ale ještě, když Bárta končí? Lubenečtí doufají, že ano, že nové vedení dodrží sliby.

Bárta aktuálně řeší hlubokou krizi své strany Věci Veřejné, čelí nařčení z uplácení a končí ve funkci šéfa resortu dopravy. V ohrožení je tak i jeho často kritizovaná dopravní koncepce, která napovídala, kde se bude v příštích letech stavět. Zachová nový ministr Bártovo vize? „Obavy samozřejmě máme velké, obchvat potřebujeme. Věřím, že nový ministr bude mít rozum a tolik potřebné obchvaty se stavět budou,“ doufá starosta Lubence Bohumil Peterka.

Často se stává, a v resortu dopravy jsme toho byli svědky už mnohokrát, že plány se s novým vedením rychle mění. Stačí se podívat třeba na dostavbu R6. Před několika lety prioritu, nyní se jedná o odsunutou stavbu na druhou kolej. Kdy se má s její výstavbou pokračovat se neví. I o R6 se přitom hraje, hejtmani a starostové proti rozhodnutí o zastavení výstavby rychlostní silnice spojující Prahu a Karlovy Vary vehementně protestují, podepisuje se také petice.

„Naší prioritou, při velkém nedostatku peněz, je stavět obchvaty a ne konkrétní R6,“ řekl o pokračování výstavby potřebné komunikace před několika měsíci Bárta. „Finance prostě nejsou. Nejdříve lidé, tedy obchvaty, které jim hodně ulehčí život, až potom můžeme dělat stavby v polích,“ pokračoval tehdy Vít Bárta. Bude ale nově jmenovaný šéf ministerstva dopravy sdílet stejné postoje? To zatím nikdo neví, musí se vyčkávat.


Na nového ministra tak už netrpělivě čekají v Lubenci. Tam ministr Bárta letos v lednu obchvat na svou čest sliboval. Lubenečtí musejí doufat, že nápady odcházejícího ministra, alespoň co se týče obchvatu, si přisvojí i nový člověk a že Ředitelství silnic a dálnic bude dále pracovat podle Bártovy dopravní koncepce, která obchvaty slibuje. „Budeme o obchvat i R6 bojovat dál. Snad nové vedení dodrží sliby, které přímo v Lubenci lidé z ministerstva a Ředitelství silnic a dálnic, dali,“ pokračoval lubenecký starosta Peterka.

Lubenec přitom na obchvat, který by konečně odvedl dopravu mimo obec, čeká už desítky let. „Moc by nám stavba obchvatu pomohla. Doprava v obci je už neúnosná, v letních měsících, když lidé jezdí na víkendy a dovolené, je to přímo katastrofa. Řidiči tu jezdí rychle, je to hodně nebezpečné, snad se to konečně podaří vyřešit,“ doufá starosta.

Lidé v Lubenci už slibům o výstavbě obchvatu příliš nevěří, byli skeptičtí v minulosti, teď ještě více. „Je to hodně nebezpečná silnice. Řidiči vůbec nezpomalují a řítí se tudy, jakoby nic. Musí se s tím něco dělat,“ řekla Deníku Hana Solčanská.

Veškerá kamionová doprava na I/6 z Prahy do Karlových Varů a dále do Německa jedou přes Lubenec. „O obchvatu slýcháme snad už čtyřicet let. Pokaždé je to na papíře a pořád nic,“ rozčilují se lidé v obci.