Firma Legios Loco, jež před pár dny dostala z areálu výpověď, hovoří o protiprávním a nepřátelském převzetí společnosti a nekalém konkurenčním boji. Insolvenční správkyně argumentuje ochranou věřitelů.

„Jednoznačně se potvrzuje podezření z dlouhodobě připravovaného nepřátelského převzetí jednou předem vybranou ekonomickou skupinou,“ uvedl ředitel Legios Loco Petr Vlček. Firma se chce bránit u soudu.

Boj o ovládnutí lounské vagonky s řadou výrobních hal a rozsáhlými pozemky tak graduje. Ve hře je podnik s obratem několika miliard korun ročně a osud stovek zaměstnanců. V areálu stojí výroba od začátku července, nový nájemce ji chce rozjet co nejdříve. O dalším osudu lounské vagonky by měla napovědět schůze věřitelů, která je v plánu v druhé polovině srpna. Kromě Loun má HMS výrobní areály také v Horním Slavkově a Nymburku.

Společnost HMS dluží věřitelům přes tři miliardy korun a od roku 2014 je v úpadku. Soud odmítl její reorganizaci a v červnu vyhlásil konkurz. S využitím bezpečnostní agentury pak za dramatických okolností převzala kontrolu nad areálem insolvenční správkyně Petra Hýsková.

„Po vyhlášení konkurzu jsem jednala v zájmu věřitelů, mezi kterými jsou i státní organizace, banky či dodavatelé, aby nedošlo k dalšímu snížení hodnoty HMS a aby byly maximálně uspokojeny všechny pohledávky. Stěžejní je, aby v areálu HMS zůstala zachována výroba tak, aby podnik i jeho zaměstnanci měli do budoucna perspektivu,“ vysvětlila Hýsková.

Insolvenční správkyně: Legios Loco nespolupracuje

V areálu v poslední době hospodařila společnost Legios Loco. „Bohužel stejně jako v případě celého insolvenčního řízení firma Legios Loco nespolupracuje a naopak jedná obstrukčně tak, aby cíle konkurzu nebylo dosaženo,“ uvedla Hýsková.

Vedení společnosti Legios Loco současné konání insolvenční správkyně označuje za protiprávní. Podle něj v rozporu se zákonem znepřístupnila kancelářské prostory Legios Loco, kde se nachází know-how společnosti, obchodní smlouvy, kalkulace a další citlivé údaje. Zároveň je podle vyjádření firmy znemožněno řízení dalších výrobních závodů v Horním Slavkově a Nymburku.

„Už teď vyčíslujeme denní ztrátu na deset milionů korun, nehledě na poškození dobrého jména firmy u zákazníků kvůli neplnění smluvních podmínek,“ komentoval situaci ředitel Legios Loco Petr Vlček.

Skupina Czechoslovak Group projevila zájem o tradiční lounský podnik už před pár lety a netají se snahou ho v konkurzu získat. „Chceme návrat do období, kdy lounská vagonka standardně podnikala a plnila své závazky. Je obdivuhodné, že i přes dlouhodobou nejistotu a podivné fungování si podnik zachoval kvalitní tým zaměstnanců, kteří výrobu vagonů drželi na nohou. Právě na nich chceme stavět,“ uvedl Andrej Čírtek, mluvčí skupiny Czechoslovak Group. Pod ní patří například automobilky Tatra či Avia nebo výrobce vojenské techniky Excalibur army.

Dění v lounské vagonce sledují i politici. „Situaci sleduji dlouhodobě, sešel jsem se jako starosta města se zástupci firmy Dako-CZ. Noví nájemci chtějí nejen zachovat provoz v areálu Heavy Machinery Services, ale taktéž jej rozvíjet. Doufejme, že žádný ze stávajících zaměstnanců o práci nepřijde,“ sdělil starosta Pavel Janda.

Konkurzní správkyni kontaktoval se žádostí o schůzku také poslanec za Lounsko Pavel Růžička. „Chtěl bych, aby se situace zklidnila. Pro náš region je důležité, aby podnik fungoval dál,“ řekl.