Společnosti BusMat plus, která pro Ústecký kraj zajišťuje autobusovou dopravu na Žatecku a Lounsku, hrozí, že ji ze strany kraje bude vypovězena smlouva. Pokud by se tak stalo, autobusy BusMatu plus by nahradil jiný dopravce.

Jaké máte zkušenosti s tímto přepravcem? Řekněte svůj názor pod článkem!

Představitelům Ústeckého kraje totiž dochází trpělivost, jak se firma k problémům s autobusy a zajišťováním spojů staví. Na autobusy BusMatu si stěžuje mnoho cestujících a starostů obcí, kterými spoje jezdí.

V minulých dnech zastupitelé kraje a členové jeho komise pro dopravu Jaroslav Komínek a Petr Mojžíš provedli celodenní kontrolu autobusů společnosti BusMat plus na linkách na Lounsku a Žatecku. „Navrhneme, aby kraj s firmou vypověděl smlouvu,“ shodli se po kontrole oba.

Jedou pozdě, jedou brzy, jedou přeplnění…

Z kontroly, jejíž výsledek má Deník k dispozici, vyplývá řada prohřešků. Některé autobusy jely pozdě, jiné naopak vyjížděly dříve, než je stanovené v jízdním řádu. „Některé linky mají zpoždění kvůli tomu, že autobusy nejsou vybaveny čipovou kartou pro vjezd na autobusové nádraží v Lounech. Řidiči na sebe čekají a kartu si předávají,“ vyplývá ze zprávy.

Z kontroly vyplynulo, že některé spoje vysazují cestující v Lounech na zastávce Osvoboditelů a to i přesto, že tato zastávka není v jízdním řádu uvedena. Je to kvůli tomu, aby autobusy nemusely zajíždět na zpoplatněné autobusové nádraží. Při namátkové jízdě zastupitelé kraje zjistili, že malokapacitní autobusy, které BusMat plus používá, nejsou vhodné na tuto dopravu a jsou zcela přeplněné, nemluvě o kvalitě cestování.

„Celkový dojem z kontrol BusMatu plus je velmi negativní,“ uvedl J. Komínek.

Kde jsou kontroly, jsou lepší vozy

Dopravce disponuje různými autobusy různých výrobců, různé kvality a převážně malých rozměrů. V kontextu s kvalitou autobusů dalších dopravců, kteří disponují novým vozovým parkem, působí jako střet autobusů o několik generací jinde,“ uvedl J. Komínek.

BusMat plus přitom nasazuje na linky pro Ústecký kraj ty lepší autobusy. Stáhl je z trasy Žatec – Louny – Praha, kde jezdí firma BusMat. Mezi Žatcem a Prahou, na kterou se kontroly kraje nevztahují, jezdí proto ty horší autobusy BusMatu. Běžné jsou technické závady, mnoho linek do cíle nedojede. Pro cestující pak buď přijede jiný autobus BusMatu, nebo musí jet s jiným dopravcem. A nebo si musí zajistit dopravu do cíle cesty sami.

„Můj názor je jasný. Navrhnu, aby kraj firmě BusMat plus vypověděl smlouvu. Jsem zásadně proti tomu, aby tato firma působila na linkách, které zabezpečuje Ústecký kraj. To poškozuje jeho jméno. Samozřejmě nehledě na cestující,“ řekl P. Mojžíš.

Vypovězení smlouvy

Výpovědí smlouvy se společností BusMat plus se má v nejbližších dnech zabývat komise dopravy Ústeckého kraje. Od ní může vzejít doporučení, konečné rozhodnutí bude na krajských radních.

Společnost BusMat plus patří mezi dvanáct dopravců, kteří pro Ústecký kraj zajišťují tzv. základní dopravní obslužnost.

Kraj ale není se službami autobusového dopravce ze Zeměch u Loun spokojen, za různé prohřešky mu už udělil pokuty v celkové výši téměř půl milionu korun. Několikrát dokonce pohrozil, že mu vypoví smlouvu.