Mladý zloděj kovů umřel v areálu nákladového nádraží v Chomutově, které se nachází naproti hlavnímu vlakovému nádraží. Přivolaní lékaři na místě konstatovali smrt. Cizí zavinění vyloučili. Šel krást kovy a zasáhl ho elektrický proud.

Totálnímu hazardu se svým životem se mladý muž vystavil v pátek v brzkých ranních hodinách. Vylezl totiž na trakční měnírnu, respektive trakční napájecí stanici. „To je místo, kde se elektřina z veřejné sítě upravuje na potřeby železnice a přenáší se do trakčního vedení pro napájení lokomotiv a dalších zařízení,“ vysvětlil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Tomáš Drvota.

Zabila ho chtivost a neznalost

Mladík chtěl jednoznačně ukrást měděná lana. To se mu ale stalo osudným. Těsně před tím, než zemřel, se mu ale podařilo odstřihnout část lan, které mají tloušťku 120mm. Poté došlo k elektrickému výboji. Stanice totiž byla pod proudem. V tu chvíli jí protékalo tři tisíce voltů.

Tři tisíce voltů? Smrt i na dálku

Tři tisíce voltů stejnosměrného proudu se rovná téměř jisté smrti. „Obecně je už jen pohyb v okolí elektrických zařízení železnice velice nebezpečný a ke zranění či usmrcení elektrickým proudem může dojít i bez dotyku. Dochází totiž k výbojům elektrické energie,“ vysvětlil Drvota. „Může totiž přeskočit oblouk až do vzdálenosti jednoho metru. Pokud tam chtěl tedy někdo něco krást, tak se ani není čemu divit,“ dodal mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle Šťáhlavského jsou všechny podobné sloupy pod třemi tisíci volty. To je ale ještě ta lepší varianta. V Karlových Varech je to dokonce dvacet pět tisíc voltů.

Záchranku zavolali kolegové – zloději

Po té co byl mladík zasažen elektrickým proudem, odnesli ho jeho kolegové na blízkou Spořickou ulici a zavolali záchrannou službu. Lékařka na místě konstatovala smrt a neshledala cizí zavinění. Pojala však podezření ze smrti elektrickým proudem. Proto byla nařízena soudní pitva, která její podezření prokázala.

Záchranná služba si musela na pomoc přivolat strážníky, protože kolem postiženého stálo pět mužů, kteří byli značně opilí a vulgární.

„Byla to známá firma,“ popsal skupinku šroťáků zástupce ředitele chomutovských strážníků Petr Zálešák. Také policisté potvrdili, že do tohoto prostoru chodí sběrači kovů pravidelně. „Byli tam i dva dny před tím,“ sdělila mluvčí státní policie Marie Pivková.

Nejvíc krádeží je na severu Čech

Petr Zimandl, soudní znalec a zástupce přednosty regionálního inspektorátu bezpečnosti železniční dopravy Českých drah v Ústí nad Labem k případu dodal, že SŽDC je ve velmi obtížné situaci, protože při napjatém rozpočtu na opravu tratí musí milionové částky vynakládat na zahlazování následky zlodějských útoků. „Jenom během uplynulého víkendu musela policie na severu Čech zasahovat v pěti případech při pátrání po zlodějích, kteří poškodili zařízení na trati,“ zdůraznil Zimandl. V Chomutově například minulý týden zmizelo sedm kusů poklopů z kanálových šachet z areálu bývalého seřaďovacího nákladního nádraží. „V tomto případě byla škoda vyčíslena na téměř třicet dva tisíc korun. Totožnost pachatelů je zatím neznámá,“ informovala mluvčí policie.

Zloději se ve vyšší míře snaží krást součásti železniční techniky, která je rozprostřena v kolejišti, jako jsou například tlumivky. Zaměřují se ale i na komponenty trakčního vedení. Podle posledních ukazatelů způsobují ročně Správě železniční dopravní cesty zloději škody ve výši okolo dvacet čtyř milionů korun.