Zatímco v Karlovarském kraji je cyklostezka Ohře z velké části hotová, v Ústeckém se o ní dá hovořit jen v případě úseků mezi Kláštercem a Kadaní a několika kratších v Kadani a Žatci. Někde cyklisté využívají místní cesty, ale jsou části, kde musí jet po frekventovaných silnicích. Například u Nechranické přehrady poblíž Kadaně, mezi Žatcem a Trnovany nebo u Doksan na Litoměřicku. To by se mělo během pár let změnit.

„Cyklostezku Ohře kraj zařadil mezi páteřní cyklotrasy už v roce 2005, ale až po několika letech se naplno rozjely přípravy na vybudování všech úseků od Litoměřic až po Černýš u Perštejna. Naše krajská koalice má cyklostezku mezi svými prioritami, práce jsme na její přípravě podstatně zintenzivnili,“ řekl krajský radní pro regionální rozvoj a venkov Michal Kučera.

Přípravou cyklostezky se zabývá pracovní skupina, další úseky by se měly stavět v následujících letech. „Je těžké říct, kdy bude celá cyklostezka hotová. Přípravy jsou komplikovanější než u cyklostezky Labe, a to hlavně kvůli složitým pozemkovým vztahům. Třeba v lokalitě Louny Mělce se nám nedaří pozemky vykoupit, pokusíme se najít jiná řešení,“ přiblížil Kučera.

Řidičům začal sloužit v prosinci 2023 nový úsek dálnice D7 u Chlumčan.
Stavba klíčových částí D7 se blíží. Celá dálnice bude ale později

Letos skončí přípravy zmíněné části cyklostezky kolem Stroupče mezi Libočany a Přívlaky a začne se stavět. „V současné době je vydané stavební povolení. Zpracovatel projektové dokumentace zpracuje a předá dokumentaci pro zadání stavby. V té bude i položkový rozpočet a bude tedy známa předpokládaná cena. Následně se vyhlásí výběrové řízení na zhotovitele. Předpokládáme zahájení realizace do konce letošního roku. Termín dokončení jsou dvě stavební sezony, ale může být i kratší,“ uvedla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková. Ten získal na cyklostezku v úseku Libočany – Přívlaky dotaci 17,2 milionu korun.

Naváže na část Žatec – Libočany, kterou loni postavilo město. Zatímco ta je s asfaltovým povrchem, krajský úsek kvůli zachování přírodního rázu krajiny u řeky dostane takzvaný inovativní materiál. „Je ekologický, pojivo tvoří směs buničiny a glukózy. S ním se smísí původní materiál, směs se vrátí na místo a uválcuje. Vzhledem k tomu, že je to materiál přírodě vlastní, vyhovuje jeho použití ochraně přírody,“ vysvětlila krajská mluvčí.

Po dokončení tohoto úseku bude cyklostezka mezi Žatcem a Nechranicemi hotová.

Areál společnosti Hargo v průmyslové zóně Triangle u Žatce.
Továrnu s tisíci pneumatikami u Žatce nikdo nekoupil. Probíhá druhý pokus

S cyklostezkou Ohře v minulých letech významně pohnulo město Žatec, postavilo několik částí. Poslední v délce 912 metrů plánuje na svém východním okraji od rozcestí za sily směrem na Trnovany. Město má stavební povolení, v letošním rozpočtu si na to vyčlenilo 7,5 milionu korun. Zda se ale letos začne stavět, je otázkou. Vedení města řeší se Správou železnic rekonstrukci mostu přes Ohři, pod kterým bude cyklostezka procházet.

„Musíme jejich a naše práce zkoordinovat. Abychom postavili cyklostezku a pak ji rozjezdila těžká technika při rekonstrukci železničního mostu, bychom nechtěli. Možná ale dojde pouze k jeho opravě, k čemuž by stavbaři využili cestu na protějším břehu řeky. To by na cyklostezku nemělo vliv. Ale uvidíme po dalších jednáních se Správou železnic,“ vysvětlil žatecký starosta Radim Laibl.

Most leží na málo využívané železniční trati Žatec – Lužná u Rakovníka, jeho rekonstrukce proto nepatří mezi priority. Správa železnic o podobě prací a termínech jejich provedení definitivně nerozhodla.

V Lounech se dokončuje demolice budov bývalého masokombinátu.
OBRAZEM: Hromady sutě a šrotu. Demolice masokombinátu v Lounech pomalu končí

Další část cyklostezky pod Bezděkovem u Trnovan má v plánu postavit Ústecký kraj. „V současné době je tento úsek mezi dalšími 21 úseky, které se projektují. Zatím se zpracovává dokumentace pro územní řízení a po něm bude následovat dokumentace pro stavební povolení,“ přiblížila krajská mluvčí.

Úsek mezi Žatcem a Trnovany patří mezi ty, které hodně chybí. Cyklisté kvůli jeho absenci jezdí po frekventované silnici Žatec – Louny.

Ústecký kraj má zpracovanou studii celé cyklostezky na svém území, která ukázala potřebu postavit více než dvacet úseků v celkové délce přes čtyřicet kilometrů. V některých místech povede v nynější trase cyklotrasy, někde se trasa změní. Například na Lounsku. Chystá se výstavba zcela nových úseků mezi Louny, Počedělicemi a Kystrou, kolem Koštic a počítá se se znovuotevřením lávky přes Ohři v Radonicích.

Cyklostezka Ohře z bavorského Weissenstadtu poblíž pramene řeky po soutok s Labem měří 300 kilometrů, z toho 250 kilometrů je na území ČR a 135 kilometrů na území Ústeckého kraje. Na českém území je trasa vyznačena pod číslem 6.

Mohlo by vás zajímat: Top ostudy Žatce. U hlavního nádraží a jatek se blýská na lepší časy

Zdroj: Deník/Petr Kinšt