Společnost Ekostavby dokončila v minulých dnech pro město Žatec výstavbu zhruba půl kilometru dlouhého úseku cyklostezky u libočanského jezu. Na místě polní komunikace je nyní asfaltová cesta lemovaná obrubníky a úsek se stal součástí páteřní cyklostezky Ohře z Chebu do Litoměřic.

Náklady: přes dva miliony korun

„Celkové náklady na tento nový úsek se vyšplhaly přibližně na 2,2 milionu korun, z čehož 1,9 milionu by měla pokrýt dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury, město zaplatí ze svého přibližně 300 tisíc korun," vypočetl Marek Pataky z odboru rozvoje města žatecké radnice.

Jedná se o druhou část cyklostezky Ohře, kterou město Žatec postavilo. Cyklostezka má v budoucnu vést podél řeky od Chebu až do Litoměřic. Předloni město Žatec postavilo první úsek na levém břehu Ohře u jezu, letos chce postavit ještě třetí. Ten by měl vést na opačnému břehu od budovy Povodí Ohře kolem jatek k silničnímu mostu k hlavnímu vlakovému nádraží. I v tomto případě, pokud bude město s žádostí o dotaci úspěšné, by velkou část nákladů měly pokrýt státní peníze.

Další části cyklostezky Ohře město Žatec už ke stavbě nepřipravuje. Zmíněné tři úseky spojí na jeho území méně frekventované komunikace. Další úseky cyklostezky by už měl kolem Žatce a na dalším místech okresu Louny stavět Ústecký kraj. Ten na ně chce získat dotace z Evropské unie z nového programovacího období do roku 2020.

V úvodní etapě 23 kilometrů

Ústecký kraj rozdělil výstavbu cyklostezky Ohře na svém území do tří etap, nedávno vyhlásil výběrové řízení na projektanta, který připraví dokumenty k úsekům, jež byly zařazeny do první etapy výstavby. V první etapě by se mělo stavět osm úseků v celkové délce 23 kilometrů. Například mezi Žatcem a Nechranicemi úsek pod Záhořím kolem Stroupče do Přívlak nebo úsek mezi Březnem a Louny. V úvodní etapě se má stavět také úsek mezi Poláky a Novou Vískou u Rokle, díky kterému už nebudou muset jezdit cyklisté mezi Roklí u Kadaně a Nechranicemi po frekventované silnici Kadaň Žatec.

Ve druhé etapě se mají stavět třeba úseky mezi Žatcem a Trnovany nebo mezi Oborou, Počedělicemi a Kystrou na Lounsku. Ve třetí etapě je v plánu stavba úseků mezi Vršovicemi a Černčicemi na Lounsku nebo třeba mezi Žatcem a Záhořím či Přívlaky a Strannou pod Nechranicemi.

Cyklostezka Ohře má vést podél této řeky od Chebu do Litoměřic. V Karlovarském kraji jsou hotové úseky mezi Chebem a Karlovými Vary, trasa dál podél Ohře směrem do Ústeckého kraje se připravuje. Karlovarský kraj na řadu úseků využil v minulých letech evropské peníze. Oproti tomu Ústecký kraj je v přípravě cyklostezky pozadu. Zatím nepostavil ani kilometr.

Některé úseky jsou nicméně hotové, například mezi Kadaní a Kláštercem nebo v Žatci a Lounech, kde je postavila na svém území města.

Někde se cyklostezka stavět nebude, využijí se pro ni méně frekventované úseky silnic nižších tříd. Například mezi Žatcem a Louny, konkrétně mezi Trnovany a Březnem. Silnice se využijí také na několika úsecích mezi Louny a Libochovicemi nebo také u Nechranické přehrady, u které bude cyklostezka přecházet na druhý břeh řeky po komunikaci pod hrází.