Směna pěti set metrů čtverečních pozemků pod částí cyklostezky z Podbořan do Čejkovic za téměř pět tisíc metrů orné půdy se nelíbí podbořanskému zastupiteli Petru Mojžíšovi (ČSSD). Dotazoval se na postup radnice u ministerstva vnitra, které se, po prošetření situace, postavilo za vedení města. Navíc směnu dvakrát podpořili většinou také ostatní podbořanští zastupitelé.

„Myslím si, že směna je pro město hodně nevýhodná. Nebyl jsem si jistý, zda radnice postupovala v souladu se zákonem, proto jsem se dotázal na ministerstvu vnitra. A i když napsalo, že směna je v pořádku, nelíbí se mi," říká o výměně pozemků v Podbořanech Petr Mojžíš. Připojil se k němu ještě jeden zastupitel, a také někteří lidé z veřejnosti. „Kdyby Bartošovi při směně dostali jen o trochu více, pochopím to, nikdy nejde směnit pozemky přesně. Ale desetkrát více? To je přehnané," pokračoval Mojžíš.

Pět set metrů za pět tisíc 

Podle radnice dostali Bartošovi „běžnou cenu". Cena cesty je totiž vyšší než cena orné půdy. Pozemek pod cestou stojí sto korun za metr a Bartošovi měnili pět set metrů. Při směně dostali pět tisíc metrů orné půdy, ale v ceně jen deseti korun. Cena tak prý zůstala vyrovnaná.

Na ministerstvo vnitra podal Mojžíš dotaz, který musel kontrolní odbor přešetřit. „Podbořanská radnice postupovala zcela v souladu se zákonem, vše bylo řádně zveřejněno na úřední desce. Zastupitelé směnu pozemků v pořádku schválili a měli všechny potřebné informace. Konstatujeme, že přijaté usnesení je platné," odpověděli Mojžíšovi zástupci ministerstva vnitra.

Mojžíš poukazoval na, podle jeho slov, několik závažných věcí. Nejvíce ho zarazilo, že cestu na pozemku o rozloze 500 metrů čtverečních postavilo město a pozemek tak samo zhodnotilo. Za pět set metrů dostali manželé Bartošovi, kterých se směna týkala, téměř pět tisíc metrů orné půdy. Uváděl také, že byli zastupitelé uvedeni v omyl, prý dostali zavádějící informace o tom, že směnu už jednou podpořili.

„Jsme přesvědčeni, že jsme postupovali správně a zastupitelé měli všechny informace. Za stejnou cenu vykupujeme většinou všechny pozemky pod cestami, není v tom nic nestandardního. Už dříve jsme schválili, že o směnu máme zájem. Po letech se sice změnily některé podmínky směny, ale všechny informace jsme poskytli," uvedl Radek Reindl, starosta Podbořan.

Většina zastupitelů byla pro směnu

Navíc, pokud město pozemky chtělo, nemělo moc na výběr. Manželé Bartošovi je prodávat nemuseli, mohlo na nich zůstat věcné břemeno. Mohli si tak částečně určovat podmínky.

Zastupitelé směnu schválili letos v červnu šestnácti hlasy z 21 možných. Po pochybnostech o správnosti směny nechal podbořanský starosta hlasoval o směně znovu na zasedání městských poslanců v září a opět návrh získal podporu. Ke směně tak dojde. Záměr směny schválili zastupitelé už v roce 2009.

Město vybudovalo cyklostezku v roce 2009 za dva a půl milionu korun, od té doby mělo na pozemku věcné břemeno. Podle zástupců radnice je ale lepší, když město pozemky pod cestou vlastní, vyhne se tak budoucím možným problémům.

Původní plán v Podbořanech byl vystavět moderní cyklostezku za šestnáct milionů korun, dotaci ale muselo město kvůli nevyjasněným majetkovým vztahům odmítnout.

Radnice pak postavila úspornou variantu, s kterou ale cyklisté dlouho nebyli spokojeni, byla jen obtížně sjízdná. Postupně se podmínky výrazně zlepšily, město investovalo další peníze a nechalo ji upravit.