Původně měla nová část dálnice začít sloužit až v příštím roce. „Práce postupují svižným tempem, na dřívějším zprovoznění úseku jsme se dohodli se zhotovitelem,“ sdělil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Dálnice u Chlumčan na konci tohoto roku nebude zprovozněna kompletně celá, řidičům bude sloužit v plném profilu v místech, kde vyrůstá v poli poblíž Smolnice a kde naváže na hotový úsek D7 u Sulce. „Přibližně na prvních třech kilometrech stavby ve směru z Prahy na Louny bude provoz veden obousměrně v režimu 2+2 v oddělených jízdních pásech se sníženou rychlostí. V úseku od začátku mostu přes Smolnický potok bude provoz sveden do levého jízdního pásu v režimu 1+1,“ popsala mluvčí ŘSD Dana Zikešová.

Až se v průběhu příštího roku dostaví mosty u Chlumčan, úsek se zprovozní kompletně celý. „Mělo by to být v druhé polovině roku 2024,“ dodala mluvčí.

Dálnice, elektronická dálniční známka. Ilustrační foto
Lounský obchvat bude po dostavbě nějaký čas zdarma. Minimálně do konce roku

Dálnice u Chlumčan se zařadí mezi největší dopravní stavby regionu. D7 tam povede po mostech, část v hlubokém zářezu a část na vysokém násypu.

„Na stavbě bylo z hlavního zářezu vytěženo a navozeno do násypu více než 615 tisíc metrů krychlových zeminy. Aktuálně v zářezu probíhá těžba ve spodních etážích, kde se nacházejí horniny pevnosti třídy tři, tedy ty nejtvrdší. Těžba probíhá za pomoci 35tunových pásových rypadel vybavených lopatami se zuby na skalní masiv. Na rozrušení horniny se používá hydraulické kladivo osazené na 30tunovém pásovém rypadle,“ popsala Zikešová.

Hloubka zářezu v nejnižším místě přesahuje 17 metrů.

Zdroj: Deník/Petr Kinšt

D7 u Chlumčan se začala stavět loni na jaře. Zhotovitelem stavby s cenou dle smlouvy 1,2 miliardy korun bez DPH je společnost Metrostav Infrastructure.

Až se nová část u Chlumčan otevře, měl by být hotový navazující úsek D7 u Loun, jež se rovněž nyní staví. Na konci letošního roku tak řidiči pojedou vyjma mostu u Chlumčan po celistvé dálnici mezi Panenským Týncem na hranici Ústeckého a Středočeského kraje a Postoloprty. Přestavbu obchvatu tohoto městečka do podoby dálnice plánuje ŘSD začít v roce 2025. Ještě před tím, v příštím roce, chce spustit stavbu tří úseků D7 u Slaného. Kompletně má být dálnice hotová v roce 2028.