Zahájení výstavby další části dálnice D7 Praha – Chomutov u Chlumčan na Lounsku se odsouvá. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má už rok všechna stavební povolení a také vybranou firmu, která 4,4 kilometru dlouhý úsek mezi obchvaty Sulce a Loun postaví. Kdy se začne stavět, ale není jasné. Nejvýhodnější nabídku v tendru podala firma Metrostav Infrastructure. A to je problém.

Společnosti Metrostav totiž loňský soudní verdikt v korupční kauze kolem bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha nepravomocně zakázal účast ve veřejných zakázkách na tři roky. Firma výstavbu silnic a dálnic převedla do dceřiné firmy Metrostav Infrastructure, ta ale podle konkurence nemá pro účast v tendrech ŘSD potřebné reference.

ŘSD chtěla úsek u Chlumčan, který zrychlí cestu do Prahy z Chomutovska, Mostecka, Žatecka a Lounska, začít stavět letos na jaře. Kdy to bude, je nejasné.

Podobná situace nastala u 6,5 kilometru dlouhého úseku dálnice D6 Praha – Karlovy Vary u Krupé, který zase zrychlí cestování do Prahy řidičům z Podbořanska, tedy z nejjižnější části Ústeckého kraje.

Na výstavbu dálnice D7 u Chlumčan dostalo ŘSD osm nabídek, k otevření obálek došlo v polovině ledna. Nejvýhodnější z nich podala společnost Metrostav Infrastructure, která uvedla, že úsek postaví za 1,18 miliardy korun. To je 68 procent ceny podle předpokladu. „Smlouva o dílo v rámci realizace stavby „D7 Chlumčany zkapacitnění“ doposud podepsána nebyla,“ potvrdil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

V případě D6 u Krupé ze sedmi nabídek přišla nejnižší také od společnosti Metrostav Infrastructure. Její cena ve výši 1,54 miliardy korun je o pětinu nižší než cena předpokládaná.

ŘSD prověřuje, zda reference, které vítězný uchazeč poskytl, přešly z mateřské na dceřinnou firmu. „Společnost Metrostav Infrastructure tyto skutečnosti musí doložit výpisy a dalšími doklady. Na základě toho, jakým způsobem bude odpovídat a dokládat reference, budou hodnotící komise rozhodovat o jednotlivých zakázkách. Každá zakázka je jiná a vyžaduje jiné reference,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Věc zřejmě bude řešit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, čímž se zahájení staveb oddálí o další měsíce. A to i když ŘSD označí jako vítěze zakázek na stavbu zmíněných úseků dálnic D7 a D6 společnost Metrostav Infrastructure, nebo ne. „Názory konkurentů jsou vcelku jednoznačné, napadají jednotlivé zakázky a budou je pravděpodobně napadat nadále. Bohužel kvůli tomu hrozí oddálení realizace staveb, které se nám podařilo připravit,“ řekl Mátl v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz. V případě vyloučení firmy Metrostav Infrastructure z tendrů by podle něj s námitkami pravděpodobně přišla tato firma.

Oba úseky dálnice jsou poměrně klíčové. Část D7 u Chlumčan patří mezi dvě poslední z celkem osmi v Ústeckém kraji, které se dosud nestaví nebo nejsou v provozu. Po její dostavbě zmizí nebezpečné křižovatky u Smolnice a na konci dálnice u Sulce, naposledy tam lidský život při nehodě vyhasl v polovině května. Úsek u Krupé protáhne dálnici D6, která nyní končí u Krušovic, o významnou část. Lidem z Podbořanska a části Žatecka se tak významně zrychlí cestování mezi Prahou.