Zatímco tříkilometrový obchvat u Panenského Týnce na Lounsku by se měl podle plánu začít rozšiřovat na čtyři pruhy letos, v případě šestikilometrového obchvatu Loun se letošní termín zahájení nepodaří dodržet. Důvodem je protahující se výběrové řízení na zhotovitele.

„V případě Panenského Týnce máme zajištěné pozemky, na stavbu je také vydáno pravomocné stavební povolení. Aktuálně dokončujeme výběr zhotovitele, stavba začne ještě letos,“ sdělil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Oproti tomu zahájení výstavby dálnice D7 u Loun se o několik měsíců posouvá, letos se už nestihne. A to z důvodu delšího výběrového řízení na firmu, která současný obchvat Loun rozšíří na čtyři pruhy. To začalo v květnu, původní termín na podávání nabídek ŘSD stanovilo na počátek července. Vzhledem k opakovaným dodatečným dotazům uchazečů ŘSD jej už ale desetkrát posunulo. „Nyní je termín podání nabídek 2. října letošního roku,“ uvedl Jan Studecký. Reálně se tak u Loun letos stavět nezačne, v ideálním případě se práce rozeběhnou na jaře 2020.

Přípravné práce, během kterých došlo ke kácení porostů v místech, kudy dva další pruhy silnice povedou, už proběhly u Panenského Týnce i Loun. Nové úseky dálnice by měly být hotové v případě Týnce v roce 2021, u Loun o rok později.

Odsouvané dokončení

Řidiči pravidelné odsouvání termínu výstavby kritizují. Celá D7 by měla být podle současných plánů ŘSD hotová v roce 2025, ještě nedávno se hovořilo o roku 2024. „Pamatuji si, že se mluvilo o roku 2010. Pořád se to odsouvá,“ stěžoval si například Petr Oldřich, který mezi Prahou a Louny jezdí pravidelně.

Příští rok chce ŘSD začít stavět další část dálnice D7 na Lounsku – čtyři a půl kilometru dlouhý úsek u Chlumčan. Tam komplikace přinesly výsledky geologického průzkumu, který v místě budoucí dálnice odhalil sesuvné území. Na řadu tak přijde jeho pozorování. Zároveň se kvůli výstavbě odpočívky u Chlumčan upravuje dokumentace ke stavebnímu povolení, které chce ŘSD získat už v příštím roce.

Posledním úsekem dálnice D7, který se bude v okrese Louny a Ústeckém kraji stavět, je pětikilometrová část u Postoloprt. Silnice se tam rozšíří ze dvou na čtyři pruhy. Půjde o stavebně nejkomplikovanější úsek, náklady se odhadují na dvě miliardy korun. O desítky metrů se musí posunout fotbalové hřiště v Postoloprtech, postaví se celkem dvanáct mostů, jež povedou dálnici přes Ohři, Chomutovku, biokoridory i pod železničními tratěmi.

Součástí nákladné stavby bude dvoukilometrová doprovodná komunikace s dalším zcela novým mostem přes Ohři. ŘSD na tento úsek nemá dosud územní rozhodnutí, se zahájením stavby nepočítá dřív než v roce 2022.

Jako poslední se budou stavět tři úseky kolem Slaného k hranici s Ústeckým krajem v celkové délce 15 kilometrů.