Vláda schválila dostavbu dálnice D4 Praha - Strakonice mezi Příbramí a Pískem ze soukromých peněz, formou takzvaného PPP projektu. Po jednání vlády to oznámil premiér Bohuslav Sobotka. Projekt na stavbu 32 kilometrů dálnice mezi Milínem na Příbramsku a Miroticemi na Písecku předpokládá celkovou investici 24,9 miliardy korun. Se stavbou by se mělo podle ministerstva začít ve druhé polovině příštího roku.
Pokud se projekt osvědčí, počítá se stejnou formou i s dostavbou dálnice D7 Praha - Chomutov. Ta má být kompletně hotová do roku 2023.
Připomeňte si: Přes okres Louny povedou dvě dálnice
„Zkušenost v ČR s PPP projekty v uplynulých letech nebyla vždy dobrá. V tom se lišíme od jiných států, například od Slovenska, kde se PPP projekty osvědčily," uvedl premiér Sobotka. Pokud se využití soukromého kapitálu při dostavbě D4 osvědčí, nic podle něj nebrání pokračování obdobných projektů.
Stavbu platí soukromý investor
Podle ministra dopravy Dana Ťoka vybral úřad komunikaci D4 jako pilotní projekt proto, že není součástí evropské páteřní sítě Ten T, a je tak obtížnější její výstavbu financovat z evropských dotací. Zapojení privátního kapitálu spočívá v tom, že stát do výstavby nevloží vlastní peníze, ale přenechá výstavbu kompletně na soukromém investorovi. Tomu pak platí za bezchybný provoz na daném úseku po předem sjednanou dobu.
V případě D4 předpokládá ministerstvo dokončení zbývajících kilometrů do pěti let. Dalších 25 let by se pak měl takzvaný koncesionář starat nejen o jím postavený úsek, ale také o nedávno stavěné části silnice u Skalky a u Písku.
Kromě D4 předpokládá ministerstvo dopravy, že dalším takzvaným PPP projektem s využitím soukromých peněz bude dostavba čtyřproudové silnice D7 Praha - Chomutov. Letos se má na D7 začít stavět úsek Bitozeves - Postoloprty na Žatecku, kromě obchvatu Sulce pak bude čekat na dostavbu pět úseků na Lounsku a Kladensku. Jejich celková délka je 35 kilometrů, náklady se odhadují na osm miliard korun.
O tom, zda by se formou PPP stavělo všech pět zbylých úseků, rozhodnuto zatím nebylo. „Ministerstvo dopravy nejprve předpokládá rozběh PPP pro dálnici D4 a především získání zkušeností s přípravou tendru pro výběr koncesionáře. Následně se bude zabývat i dálnicí D7. Do té doby bude příprava dostavby úseků dálnice D7 pokračovat standardním způsobem prostřednictvím Ředitelství silnic dálnic," sdělil Zdeněk Neusar, tiskový mluvčí Ministerstva dopravy ČR s tím, že rezort letos materiál k PPP na dálnici D7 ještě předkládat nebude.
Čtěte také: Stavba dálnice u Žatce se opět přiblížila, ŘSD má další důležité povolení