V území o šířce do půl kilometru žije podél současně využívaných silnic I. třídy, které by měl nahradit rozestavěný úsek dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, téměř 40 000 obyvatel, které postihují hluk a exhalace z nadměrné dopravy.

To je podle znaleckého posudku, který letos v květnu vypracovala Stavební fakulta ČVUT (České vysoké učení technické) v Praze, čtyřicetkrát více, než by byl počet zasažených obyvatel při dokončení dálnice D8.

Ústecký kraj v současné době očekává výsledky měření od Zdravotního ústavu v Ústí nad Labem. Poslední sběr vzorků proběhl v první polovině srpna.

Experti ČVUT v Praze se shodují na tom, že intenzivní doprava na objízdných komunikacích má negativní vliv na životní prostředí, bezpečnost provozu a zdraví obyvatel výrazně vyšší, než by měl provoz na nové dálnici přes České středohoří. Trasy, po kterých je vedena doprava nyní, nejsou vybaveny ochrannými opatřeními, která by eliminovala dopady na obyvatele v blízkosti tranzitních silnic. V bezprostřední vzdálenosti do 100 m podél objízdných tras dnes žije téměř 5 tisíc obyvatel, což je zhruba stonásobně více než podél dostavěné dálnice D8. Zbývajících 32 tisíc obyvatel žije do vzdálenosti půl kilometru, zde je pokles více než třicetinásobný.

„Očekávám, že výsledky měření Zdravotního ústavu definitivně podpoří již zpracované posudky ČVUT a přesvědčí ekology, že současná situace má mnohem horší dopady na životní prostředí a zdraví našich obyvatel než dokončená dálnice,“ uvedla Jana Vaňhová, hejtmanka Ústeckého kraje. Celospolečenské ztráty za nedokončenou D8 každoročně činí 667 mil. korun a ve třech případech ročně si vyžádá lidské životy.

Dokončení posledního úseku dálnice D8 v současné době zpomaluji jen žaloby ekologických aktivistů, stavba přesto pokračuje. Ministerstvo dopravy vyčlenilo v roce 2011 finanční prostředky na výstavbu mimoúrovňových křižovatek Lovosice a Bílinka. V případě, že ekologičtí aktivisté nepodají další žaloby, očekává Ústecký kraj dokončení dálnice do 30 měsíců.