„První a druhý program České televize během letošního června v analogovém formátu vypnou,“ tvrdí s úsměvem elegantně oblečený mladý muž na chodbě jednoho lounského paneláku. Hned obratem dodává, že dobrým řešením jsou služby poskytovatele televizních služeb UPC.

Aby lidé dál mohli sledovat vysílání ČT1 a ČT2, musí zakoupit set–top–box, televizor se zabudovaným digitálním tunerem nebo, o čemž přesvědčuje prodejce, nejlépe zakoupit satelitní či kabelový příjem od UPC. Při přesvědčování ale používá nepravdivou informaci. Vypínání zmíněných programů na náš dotaz Česká televize nepotvrdila a ujistila, že diváci v okrese Louny rozhodně žádný zásadní přelom a správný okamžik nepropásnou.

Zmíněné tvrzení o vypínání analogového vysílání zaznamenali lidé na sídlišti Kosmonautů v Lounech minulý týden a na přelomu května a června také v ulici Jablonského. Tam zase se zarážející informací přišla jiná obchodní zástupkyně stejné společnosti. „Diváci se vše včas dozvědí prostřednictvím informačních aktivit ČT v regionu,“ odpověděl na dotaz Žateckého a lounského deníku Štěpán Janda z České televize.

Zřejmě letos na podzim by mělo být zahájeno digitální zemské vysílání z vysílače Ústí nad Labem – Buková hora, určené pro část středních a severozápad Čech. „Konkrétní datum a technické řešení bude jasné po ukončení veřejné obchodní soutěže na poskytovatele služeb, spojených s výstavbou a provozem digitálního multiplexu,“ upozornil Š. Janda.

Prověříme to!

O vyjádření k postupu obchodních zástupců jsme samozřejmě požádali i firmu UPC. „Podobné informace, jako je ta od vás, mne skutečně mrzí. Avšak přes všechna opatření se mohou podobné problémy čas od času objevit,“ uvedl mluvčí František Malina. Ujistil ale, že se podobným situacím snaží zabránit. Každý prodejce prochází pětidenním školením a i po něm je mu po celou dobu k dispozici vedoucí.

UPC provádí také telefonické kontroly. „Těch je na 500 týdně a hlavním cílem je zjistit, jak byl zákazník spokojený s prací obchodního zástupce,“ popisuje F. Malina. Podle něj zaznamenávají až na drobné výjimky pozitivní ohlasy. „Se zástupcem, který pochybí například tak, jak je popsáno nyní, je okamžitě ukončena spolupráce, doplněná finančním postihem,“ sdělil mluvčí UPC. „Na podnět vašich novin byl zadán odpovědnému pracovníkovi úkol, aby provedl hloubkovou kontrolu jednání prodejců na Lounsku. A to počínaje dneškem,“ dodal Malina.

Jak to tedy je?

Štěpán Janda z České televize vysvětlil, jak se celá situace ohledně digitalizace má. Zahájení pozemního digitálního vysílání, jak již bylo řečeno, se předpokládá pro region na podzim letošního roku. Naladit ho budete moci na 33. kanálu, kde nyní analogově vysílá ČT1. Na tomto kanálu budete moci přijímat všechny čtyři programy ČT.

Vzhledem k tomu, že má ČT1 vysílat v regionu analogově až do srpna 2010, bude tento program přesunut na 50. kanál, kde je nyní ČT2, a ta zase na místo prvního programu, tedy na 33. kanál. Tato záměna analogových vysílacích kmitočtů se uskuteční s předstihem několika týdnů před spuštěním digitálního multiplexu pro část středních a severozápadní Čechy. To znamená, že až dojde ke spuštění digitálního vysílání, ČT2 analogově u ústeckého vysílače Buková Hora zmizí, zatímco ČT1 bude dále k dispozici na 50. kanálu. Všechny programy v tuto dobu už bude možno přijímat na 33. kanálu digitálně.

Kdy se tento přechod ale uskuteční zatím zdaleka není jasné. Český telekomunikační úřad na svých internetových stránkách zatím informuje o datu 11. 11. 2011, kdy by mělo být analogové vysílání zcela a definitivně vypnuto. Výjimkou jsou jen Zlínsko a Jesenicko, kde by k tomuto mělo dojít až v polovině roku následujícího.

Televize excesy vnímá také

Snahu některých společností se obohatit na ne zcela jasné situaci kolem digitalizace, nebo prosté klamání zákazníků, třeba zapříčiněné vlastní nevědomostí, zaznamenává i Česká televize. „Registrujeme, že se v poslední době množí aktivity neseriózních podnikatelských subjektů, kdy třeba i podomní prodejci přesvědčují seniory o nezbytnosti okamžité koupě set–top–boxu a za přístroj navíc požadují řádově vyšší cenu, než je obvyklé,“ podotkl Štěpán Janda.

Na místě je podle něj vždy obezřetnost. Lidé by se měli mít před prodejem „mezi dveřmi“ na pozoru. „V podstatě vždy si mohou být jisti, že se jedná o nevýhodnou nabídku a dotyčný se je snaží uvést v omyl či přímo podvést,“ dodává redaktor ČT.