Uznávaný architekt Josef Pleskot představil ve čtvrtek 28. srpna v Lounech návrh přestavby prostoru před tamním Vrchlického divadlem. Spolupracoval na něm s Lenkou Sýkorovou, manželkou již zesnulého Zdeňka Sýkory, lounského rodáka a světoznámého výtvarníka. Právě jeho dílo by se mělo stát ústředním motivem veřejného prostoru. V dohledné době ale určitě ne.

Jde o studii, která počítá s relativně zásadní přestavbou piazzetty. Podle ní zmizí obří koule po stranách průčelí divadla, stejně tak zídka se zábradlím kolem ulice Osvoboditelů a místo ní se bude prostor otevírat schodištěm po celém obvodu. Tím hlavním by ovšem byla velká černobílá mozaika v dlažbě podle návrhu Zdeňka Sýkory. Architekt s umělkyní jen s malými úpravami použili motiv ze známé protipožární opony, která z divadla beze stopy zmizela při rekonstrukci v roce 2001.

Hladká mozaika, která neklouže

Možná budoucí podoba prostoru před Vrchlického divadlem v Lounech. Vévodí mu mozaika od Zdeňka SýkoryZ mozaiky by měly navíc vystupovat některé prvky a tvořit tak jakési lavičky, místa ke krátkému usednutí. Celý okolní prostor by měl podle slov J. Pleskota tvořit paspartu, která umělecké dílo zvýrazní. „Ten prostor působí provinčně, zdegradovaně, není to tak vznešené. Ty koule měly asi vynahradit monumentalitu, ale jsou tak trochu spíš dokladem propadu architektury 90. let, kdy se najednou mohlo téměř všechno," popsal svůj pohled na současnou podobu Josef Pleskot, jeden z nejrespekto­vanějších českých tvůrců a držitel řady ocenění.

Mozaika by měla být z naprosto hladkého materiálu, zřejmě betonu zalitého pryskyřicí. „Kámen by nebyl typickým materiálem pro Zdeňka Sýkoru," zhodnotil J. Pleskot. Dokonalý pohled na dílo bude možný pouze z výšky. Jediným možným místem je přitom divadelní balkon. Z ostatních perspektiv, z pohledu chodců, bude pohled zdeformovaný, ani to však podle architekta nevadí. „Tím spíše musíme okolí vyabstrahovat, aby mozaika a celá architektonická kompozice vynikla," řekl s tím, že tak by se zvýraznil i význam sousedního husitského kostela. Z nynější pískově okrové barvy by se také měla změnit fasáda samotného divadla. Jako šedá by opět ještě více se záměrem korespondovala.

Dojde na realizaci? Stála by nejméně šest milionů

Souboj rodáků: Vrchlického divadlo v Lounech nese jméno slavného literáta, prostor před ním by mohlo obsadit moderní umění autora Zdeňka SýkoryOdborník byl připraven i na otázky přítomných milovníků moderního umění a především zástupců radnice. Zná řešení kluzkosti hladké dlažby po případném dešti a podobně. „Už jsme pracovali s chemikálií, speciálním nástřikem, který velmi zvyšuje adhezi. Údajně se nemusí ani obnovovat," vysvětlil.

Kdy se tato studie dočká realizace? V dohledné době určitě ne. Někteří přítomní na setkání byli znatelně zaskočeni sumou, kterou by si pravděpodobně přestavba vyžádala. Odhad hovoří o téměř šesti milionech korun. Odstraňování nynějších povrchů, demolice zídek a schodů do sousední galerie by mohly stát zhruba 360 tisíc korun. Ovšem položení nového povrchu včetně úpravy odvodnění elektrorozvodů a osvětlení by přišly na asi 5,4 milionu. Z toho je rovných 3,5 milionu korun počítáno na umělecké zadláždění. „K tomu je třeba ještě připočíst cenu samotného díla a náklady na vytvoření projektu," upozornil J. Pleskot. A v sumě není myšleno ani na již zmíněnou změnu barvy fasády.

L. Sýkorová by žádala o právní ochranu díla

„Zpracování mne osobně velmi zaujalo, ovšem je jasné, že případná realizace není během na krátkou trať, spíš střední… To už je otázka pro zastupitelstvo, které vznikne po blížících se volbách," reagoval po prezentaci starosta Loun Radovan Šabata. Ukázka byla určena především členům kulturní komise při radě města, která k návrhu zaujme oficiální stanovisko.

Není bez zajímavosti, že Lenka Sýkorová na setkání jasně upozornila, že v případě uskutečnění bude žádat právní ochranu díla. Tak, aby postupem času a různými zásahy nedegradovalo a stále bylo důstojnou připomínkou Z. Sýkory a jeho díla. „Některé jeho jiné realizace jsou dnes ve velmi špatném stavu nebo dokonce zničené," vysvětlila důvod.