Studentka Pavla dobíhá odpoledne v Praze k autobusu směr Žatec na poslední chvíli. Těší se domů, chce si ještě zajít s kamarádkami zacvičit. Tentokrát má ale zase smůlu… Za poslední dny se už podruhé do autobusu nevešla, přitom minule jí nepomohlo ani když přišla včas, patnáct minut před odjezdem. Autobusy lidi často prostě nepoberou. Mnohdy stojí v uličce, štve jí to. Ale když se nevejde vůbec, musí čekat hodinu, někdy dvě, na další.

Už v září, kdy dopravci rušili několik spojů s hlavním městem, báli se cestující, že autobusy budou ve špičkách hodně přeplněné. Jejich obavy se nyní dlouhodobě potvrzují. Spojení s Prahou v dopravní špičce? Hrůza, rozčilují se cestující. Dopravci oponují, že se snaží přidávat posilové vozy, více spojů ale prý nyní nevidí příliš reálně. Údajně se jim to ekonomicky nevyplácí, hodně prý chybí řidiči.

Zůstanou stát na chodníku

close Foto od cestujících. Přeplněný autobus do Prahy - čtvrtek 27.10. 2017 v 8 hodin. info Zdroj: čtenář Deníku zoom_in „Autobus z Prahy na zastávce odpoledne nechává běžně lidi už i uprostřed týdne, třeba pět lidí, někdy i více. Například v úterý, ve čtvrtek. Ráno do Prahy občas taky. A v pondělí do Prahy a v pátek z Prahy? Ráno a odpoledne je to masakr. Už od spoje v 15.30 pravidelně zůstává na zastávce v Praze deset až dvacet lidí. A další spoje také. Až po šesté a večer se vejdou většinou všichni alespoň na stání,“ popisuje běžnou praxi na cestách autobusem z Prahy a do hlavního města Monika Slavíková ze Žatce.

Pravidelně také lidé ve špičce stojí „narvaní“ v uličkách, což by na dálkových spojích být nemělo. Autobusy jsou přeplněné. Někteří řidiči navíc na stání přestávají lidi po kontrolách policie brát. „Stává se často, že se lidé prostě do autobusu nevejdou. A často se také stojí,“ potvrzuje Štěpán Černý z Loun. „Pravidelně se stojí do Prahy ráno v 5.30 a v 7 a z Prahy pak v 15.30, 16.40, 17.15 a 18.30,“ vypočítává také Pavla Cíchová. „Lidé se nevejdou poměrně pravidelně. Minule nechal v Praze osmnáct lidí. Den předtím asi deset, v pátek je to dost časté i několik autobusů za sebou,“ dodává studentka.

Ve špičkách byly autobusy z regionu do hlavního města a zpět často přetížené už před „zeštíhlením“ jízdního řádu. Nyní je situace hodně špatná. Od září totiž jezdí o čtyři spoje méně v každém směru. Místo patnácti autobusů denně ze Žatce do Prahy a stejného počtu zpět jich od září jezdí jedenáct. Oba dopravci, K Servis Bohemia a Autobusy Kavka, „škrtli“ po dvou spojích.

Podle dopravců bylo k omezení počtu spojů nutné přistoupit. Prý hlavně kvůli ekonomickým hlediskům. Velké potíže jsou také s nedostatkem řidičů.

Máte podobné zkušenosti? Napište nám
na zatecky@denik.cz!

Dopravce Autobusy Kavka slibuje, že se bude snažit najít řešení. Více spojů ale nevidí v současnosti reálně. „V listopadu si sjednáme schůzku s konkurenčním dopravcem a poradíme se, zda by nešlo spoje nějak upravit. Hlavním problémem je nedostatek kvalitních a spolehlivých řidičů, s tím se dlouhodobě potýkáme, proto nemůžeme posílat více autobusů. Pokud se situace s jejich nedostatkem změní, budeme moci uvažovat o přidávání spojů. Jsem ale skeptická, že by se to podařilo v blízké době,“ uvedla Alena Kavková.

Společnost chce i nadále zachovat posilový vůz v pondělí ráno. Další chce přidávat podle potřeby. Rušení souvisí i s penězi, více spojů se prý nevyplatí. „Nemůžeme stavět autobusy pro dvacet cestujících. Tím se ani zdaleka nepokryjí náklady. Dříve jsme jezdili tak, že někdy během půl hodiny jely autobusy dva. Jeden náš a jeden konkurence, to bylo neekonomické a neefektivní. Nyní jsou řády sestaveny tak, aby ráno a odpoledne, ve špičkách, jel spoj každou hodinu, mimo každé dvě hodiny. Ve špičce jedou autobusy téměř stejně jako dříve, jen nejedeme hned po sobě,“ vysvětluje Alena Kavková ze společnosti Autobusy Kavka.

Majitel společnosti K Servis Bohemia se k aktuální situaci odmítl vyjádřit. V září, při zavádění nového jízdního řádu, ale řekl: „Některé nevytížené spoje jsme dosud dotovali. Pokud nejede v autobuse alespoň pětadvacet lidí, nevyplatí se nám to. Je to komerční linka, nikdo nám na ni nedá ani korunu. Musíme se uživit sami. Přistoupili jsme k tomu tedy proto, že některé spoje nebyly dostatečně vytížené, kvůli ekonomickému hledisku,“ uvedl Petr Platil. Potvrdil také nedostatek řidičů. U společnosti K Servis Bohemia si cestující také často stěžují na údajně špatný technický stav autobusů. Majitel firmy to popírá, autobusy jsou prý v pořádku a mají všechna potřebná povolení.

Konkurenční dopravci se na omezení spojů a úpravě řádů domluvili, oba to potvrdili. Ubrali prý spoje v nevyužívaných časech. Navíc zmizely spoje brzy po sobě. Cestující to mrzí, říkají, že bez konkurenčního prostředí se nic nezlepší, výběr spojů je nyní menší a vede to k přetížení.

Přes den a během týdne je situace lepší, to problémy nebývají. V dopravních špičkách, ráno a odpoledne a v nejvytíženějších dnech je ale situace velmi špatná. Slibovaný posilový autobus podle cestujících jezdí pravidelně jen jeden v pondělí brzy ráno ze Žatce, z Prahy a v jiných časech jen velmi velmi výjimečně. Podle lidí spoje absolutně nedostačují.

Řada lidí si rezervuje místa i několik dní dopředu. Někteří cestující ale nevědí, v kolik se uvolní z práce, ze školy, nemohou si spoj zamluvit. Kdo jede do Prahy třeba jen tak na návštěvu nebo k lékaři, také většinou neplánuje přesný návrat. Smůlu máte i když neumíte s internetem. Navíc spoje jsou často i hodně dopředu z většiny zarezervované.

Cestující nyní příliš ve zlepšení nevěří; i proto, že jsou dopravci domluvení. Doufají, že se objeví například další dopravce. „Konkurence by asi pomohla. Pořád doufáme, že se cestování do Prahy zlepší. Že bude více spojů na výběr,“ řekl Pavel Trnka.