Právě starší lidé patří k nejohroženějším skupinám. Onemocnění by u nich mohlo mít fatální následky, jak bohužel dokládají případy z jiných míst Česka.
Domov pro seniory U Pramene v Lounech kromě už dřív vydaného zákazu návštěv v minulých dnech přestal přijímat balíčky od rodin a přátel klientů. Pokud jim chce někdo napsat dopis, musí ho poslat mailem. Pracovnice zařízení ho vytisknou a klientovi předají. Personál je také připraven jim zařídit videohovor přes Skype.
ON-LINE ke koronaviru najdete ZDE
„Opatření je už hodně a stále přibývají. Všechny jsou zaváděny ve snaze zabránit nákaze našich klientů. Třeba stravu rozvážíme a podáváme na pokojích. Cílem je, aby se klienti nezdržovali ve velkém počtu na jednom místě,“ vysvětlila ředitelka Domova pro seniory U Pramene Louny Jana Černá. V zařízení zřizují speciální oddělení pro ty klienty, u kterých by se objevilo podezření na nákazu nebo se vrátí ze zdravotnického zařízení.

Rovněž v Domově pro seniory v Žatci už delší čas platí úplný zákaz návštěv, nedávno tu vyzvali rodinné příslušníky klientů, aby omezili, nebo lépe úplně přestali nosit balíčky. „Od té doby nosí lidé jen to skutečně nejnutnější. Korespondence a poštovní balíky chodí klientům minimálně,“ přiblížil ředitel Domova pro seniory v Žatci Petr Antoni. „Naši zaměstnanci jsou vybaveni ochrannými pomůckami na poměrně slušné úrovni, máme dost rukavic i dezinfekce. Tedy přibližně na dva týdny,“ dodal.
Elektronická komunikace mezi rodinnými příslušníky a klienty probíhá různými aplikacemi přes velké tablety, aby se lidé dobře viděli. K videohovorům se využívají také služební mobily či soukromé telefony zaměstnanců, kteří nyní ve snaze klientům ulehčit situaci mnohdy vykonávají činnosti nad rámec své pracovní náplně.
„Pravidelně také realizujeme hlášení rozhlasem po drátě. Ten jsme oživili před pár týdny, začali jsme hlásit informace, co se kdy bude dít, jaký je den a kdo má svátek. Rozhlas se nám hodí i pro hlášení o aktuálním stavu, o změnách a jejich důvodech,“ popsal Antoni.
Jedním z přijatých opatření je, aby se samotní klienti co možná nejméně dostávali do kontaktu mezi sebou. S tím souvisí také omezení jejich společných aktivit.

„U nás jsou všechny společné aktivity utlumené. Proto se nejde zhostit zábavy pro klienty tak, jak bychom chtěli. Teď nám hodně pomáhají rodinní příslušníci. Psát a telefonovat je důležité. Klienti se nebojí o sebe, ale o své blízké. Když je slyší nebo vidí v telefonu, že jsou v pořádku, hned jsou klidnější a spokojenější,“ popsala Černá.
Podobné je to v domově v Žatci. „Skupinové aktivity jsme prováděli v omezeném počtu, od pondělí je děláme už jen individuálně po pokojích. Individuálně se také snažíme obyvatele domova zabavit, promluvit s nimi,“ přiblížil Antoni.
Pro klienty je toto období hodně těžké, ale jsou stateční a naprosto podporují a chápou situaci, shodují se oba ředitelé.
Různá omezení jsou přijímána v Domově pro seniory v Podbořanech průběžně v souvislosti s vývojem situace. "Samozřejmě i u nás platí zákaz návštěv. Zcela zrušeny jsou veškeré skupinové aktivity. Ty v současné době realizujme individuálně na pokojích klientů. S klienty se také snažíme co nejvíce hovořit a zabavit je," sdělil ředitel zařízení Kamil Hajný.
Co se týká balíčků a korespondence pro klienty, také v Podbořanech rodinné příslušníky vyzvali, aby zasílání balíčků a korespondenci omezili, respektive raději neposílali. "Naši zaměstnanci jsou vybaveni ochrannými pomůckami poměrně na slušné úrovni. Taktéž naši klienti dostali k dispozici ochranné roušky. Prováděna je také zvýšená desinfekce všech povrchů. Pravidelně dochází k měření teploty klientů i zaměstnanců. Těch opatření je ale celá řada," dodal ředitel.