Ještě to stihnu. Ještě proklouznu. Prásk. Nestihl. Auto zleva bylo rychlejší, než jsem čekal, přecenil jsem své schopnosti… Tak nějak vypadají stovky nehod, které se odehrávají v ulicích měst Ústeckého kraje. Řada z nich má vážné nebo dokonce smrtelné následky. Která města se letos v žebříčku bezpečnosti na silnicích umístila dobře, která naopak propadla? Deník je pro vás zmapoval. 

Mezi krajskými městy patří Ústí nad Labem v žebříčku bezpečnosti silničního provozu za první pololetí letošního roku až 10. příčka z 13 hodnocených. Nejlépe dopadly Karlovy Vary, nejhůře Zlín. Ústí se v hodnocení, které s pomocí policejních statistik vydala Generali pojišťovna, umísťuje ve spodní části tabulky opakovaně, minule bylo deváté. „Vidím v Ústí dvě hodně kritická místa, kde dochází k častým nehodám se zraněním. Jedním je Všebořická ulice, na vjezdu do města je tam velmi hustá doprava. Hodně aut, do toho hustě obydlené místo, obchody, školy, přes silnici se tam pohybuje hodně chodců. Je tam komplikovaná situace. Už se tam dělalo hodně opatření, ale bohužel, nehod je tam i tak pořád moc,“ myslí si dopravní expert Jan Pechout. 

„Druhým místem je křížení Přístavní ulice a Pražské u Labe. Na křižovatce ve tvaru T tam hodně řidičů zmatkuje, nedává správně přednost, je to velmi frekventované místo,“ pokračoval Pechout. 

Ilustrační foto.
Zákazníky zkrachovalé Bohemia Energy podrží dodavatelé ČEZ a Innogy

Další lokalitou je podle něj ústecká ulice Sociální péče u nemocnice. „Také tam jezdí hodně aut a pohybuje se velké množství chodců. Jsou tam dva pruhy a často jedno auto zastaví a druhé chodce nevidí a jede dál,“ ví dopravní expert. 

Mnoho úprav na těchto místech již proběhlo, další se chystají. Hlavně ale podle odborníků pomůže – nohu z plynu, ruce na volant a oči na stopkách. „Města a správci komunikací dělají různá opatření, vymýšlejí řešení, ale někdy je to složité. Nejvíce pomůže to, když budou řidiči i chodci opatrnější, budou dávat větší pozor,“ pokračoval Jan Pechout. 

Nejvíc se v Ústí bourá u Fora

Vůbec nejvíce se v Ústí nad Labem bourá v lokalitě u výjezdu z obchodního centra Forum v Ústí nad Labem. Podle statistik České asociace pojišťoven tam za poslední dva roky došlo k 59 karambolům. Naštěstí se ale v tom-to místě jedná hlavně o nehody bez nebo jen s lehčím zraněním. „Je to tam hodně nepřehledné. Obrovský provoz, všichni spěchají. Jsou tam zákazy odbočení, které někteří řidiči nerespektují. Další zmatkují, je tam hodně odboček, navíc není kvůli viaduktu dobře vidět. A nedávají pozor,“ myslí si Petr Jánošík, který místem denně projíždí. Souhlasí s ním také odborníci. Podle nich by v případě této lokality snížit počet karambolů pomohla pouze větší opatrnost šoférů a dodržování předpisů. Stavebně místo, kde stojí obchodní centrum, nedaleko je rušný kruhový objezd a situaci komplikuje také viadukt, příliš upravit nelze. 

Žebříček bezpečnosti na silnicích hodnotil také okresní města. V rámci celé republiky se na děleném prvním místě společně s dalšími sídly, kdy v těchto městech v letošním prvním pololetí nebyl žádný smrtelný karambol a velmi málo těch vážných, z regionu umístily Děčín a Most. Děčín přitom minule skončil 17., Most se už podruhé dělil o vedení v přehledu nejbezpečnějších měst z pohledu silniční dopravy. 

Exekuce. Ilustrační foto.
Pardon pro dlužníky pomůže jen zčásti, varují exekutoři

Chomutov skončil na 39. pozici, Litoměřice na 44. Nejhůře z regionu na tom byly Louny (55.), kde v prvních šesti měsících letošního roku evidují jednu smrtelnou nehodu, a Teplice (57.), kde byly dvě oběti na životech na tamních silnicích. 

V Teplicích je místem, kde se nejvíce bourá, centrum města. Během dvou let 52 nehod v garážích nákupních center Galerie a Fontána, a také na přilehlém venkovním parkovišti na náměstí Svobody, to znamená druhou příčku v regionu ve statistikách České asociace pojišťoven. Podobně jako u ústeckého nákupního centra se jedná hlavně o nehody bez zranění. 

Vedení Teplic už kvůli častým karambolům přijalo opatření ke zklidnění dopravy, v části náměstí před radnicí a u Fontány zavedlo v roce 2020 jednosměrný provoz, je tam také snížená rychlost. „Člověk místy nevěděl, jestli je v pěší zóně nebo někde na dálnici. Chceme tím zklidnit dopravu,“ řekl k úpravám primátor Hynek Hanza.