Funkce řidiče školního dopravního prostředku a doprovodu dětí na zastávku konečně odpadne starostovi Očihova na Podbořansku Vladimíru Šedovi.

Poté, co u Očihova a Očihovce byl uzavřen most přes Blšanku, nejezdil do obce autobus, který děti odvážel do školy. Obec to musela řešit okamžitě, kraj totiž sehnal dopravce až po několika měsících. Od října by už konečně neměl být problém dostat děti do školy.

„Ústecký kraj s účinností od 4. října zavede nový spoj, který bude jezdit na trase Podbořany – Blšany – Očihovec– Kryry – Vroutek – Podbořany mezi sedmou a osmou hodinou ranní,“ sdělil Deníku Petr Mojžíš (ČSSD), krajský zastupitel a člen komise pro dopravu. Záměr musí ještě schválit rada kraje ve druhé půlce září, ale s tím by neměl být problém. Kraj totiž ze zákona musí zajistit základní dopravní obslužnost.

Proč ale až od října, když školní rok začal už o měsíc dříve a požadavek starosty Očihova Vladimíra Šedy je na krajském úřadě již řadu měsíců? „Jedním z důvodů, proč to nešlo řešit dříve, byl nedostatek řidičů a volných autobusů v rozumné ranní době. V této době jsou všechny autobusy v terénu a nebylo jednoduché najít volné kapacity,“ vysvětluje Petr Mojžíš.

Podobně zdůvodňuje zpoždění i Krajský úřad Ústeckého kraje. Nikdo navíc nepočítal s tak náhlým uzavřením mostu pro veškerou dopravu. S tím souhlasí i starosta Očihova Vladimír Šeda, pod nějž Očihovec spadá. „Všechno zkomplikoval uzavřený most. Chvíli to trvalo, než se podařilo najít vhodné řešení,“ uvedl pro Deník.

Starosta a další lidé z obecního úřadu po uzavření mostu pro nákladní dopravu v loňském roce byli nuceni řešit situaci ihned. Šeda proto ráno i odpoledne vozil školáky osobním autem. Otáčel se i několikrát. Problémy mají kvůli uzavření také zemědělci nebo podnikatelé.

Vozí k mostu, zbytek musí pěšky

Objížďka kvůli uzavřenému mostu přes Blšanku prodražuje jejich cesty. Poté, co byl letos v červenci most uzavřen i pro osobní vozidla, hrozilo, že by starosta musel jezdit dvanáct kilometrů dlouhou objížďkou. „To by bylo neúnosné. Časově i finančně. Zatím to tedy od září řešíme tak, že děti svezeme k mostu, který je pro pěší otevřen, a na zastávku pak dojdou pěšky. Chvíli to trvá, ale je to jediné řešení, jak se dostat na školní autobus. Takto to budeme dělat až do chvíle, kdy opět začne jezdit v říjnu autobus,“ uvedl starosta Očihova.

U Očihova už přitom měl místo mostu v havarijním stavu stát úplně nový. „Stavba zatím nezačala kvůli průtahům v majetkoprávním vypořádání, dosud není vydáno stavební povolení,“ zdůvodnil průtahy krajský úřad.

Jednání s majiteli pozemků

Kraj má vybraného i dodavatele stavby, firmu INSKY. Vše zatím ale ztroskotává na požadavcích některých majitelů pozemků, na nichž má nový most stát.

Kraj má v rozpočtu na nové přemostění vyčleněno téměř 41 milionů korun. Nový most má být delší než ten současný, včetně nájezdů bude měřit 57 metrů, celkem projekt řeší úpravu silnice v délce 315 metrů. Součástí mostu bude také nový chodník na jedné straně.