Změnu při nákupu dovolených zaznamenaly v době hospodářské krize cestovní kanceláře v regionu. Zatímco dříve přednesli nejdříve zákazníci požadavky, ze kterých nejsou ochotni slevit, letos přicházejí s jasně stanoveným finančním limitem, který nepřekročí, raději uberou z nároků nebo vyčkají na slevy.

Ani cestovním kancelářím se nevyhnula celosvětová finanční krize. Kanceláře hlásí mírný pokles zájmu o zahraniční zájezdy, očekával se ovšem dramatičtější pokles. „Zájezdů se opravdu prodává o něco méně, ale není to nijak výrazné. Je ale znát, že lidé šetří,“ vidí Jaroslava Zábranská z žatecké cestovní kanceláře Jarotour.

Její slova potvrzuje i jedna z největších kanceláří Čedok, která má v okrese Louny také zastoupení. „Ve srovnání s loňskou letní sezónou jsme zaznamenali stagnaci u leteckých pobytových zájezdů. Mírný pokles jsme zaznamenali u autokarových zájezdů, a to především do Chorvatska,“ řekl na dotaz Deníku tiskový mluvčí společnosti Tomáš Brejcha.

Letos je dotaz nejprve na cenu

Zákazníci cestovních kanceláří zvažují letos utracení každé koruny. Zatímco dříve lidé nejprve vyjmenovali požadavky na ubytování, destinaci a dopravu a teprve potom je zajímala cena, letos je situace jiná. „Velmi často se stává, že lidé přijdou s jasně stanoveným limitem, kolik můžou utratit. Teprve podle toho hledáme. Tolik nerozhazují, chtějí do osvědčených hotelů,“ přibližuje Zábranská.

Přesto se stále méně jezdí do ubytovacích kapacit nižší kvality, zákazníci vyžadují minimálně polopenzi, nejlépe all inclusive. Lidé vyčkávají na slevy. „Pořád více se zákazníci ptají po last momentech. Čekají až do poslední chvíle, třeba den před odjezdem, jestli ještě o několik stokorun nezlevní. Riskují i to, že už do vybraného hotelu nebudou místa,“ pokračuje Jaroslava Zábranská.

Šetří se také zkrácením pobytu. „Na rozdíl od minulých let jsme zaznamenali nárůst poptávky po kratších osmidenních pobytech. V posledních letech přitom převažovaly dvoutýdenní pobyty,“ sdělil Brejcha.

Last moment nemusíte sehnat

Čedok upozorňuje, že také výběr last momentů může být omezený. „Nabídka zájezdů na poslední chvíli je omezená, a to i díky zvýšenému zájmu ze strany klientů cestovních kanceláří, které mají ekonomické problémy. Například jsme zaznamenali výrazný nárůst klientů po ukončení činnosti Tomi Tour,“ uvedl mluvčí Tomáš Brejcha.

Převratné novinky letošní sezona nepřináší. Na tom se prodejci shodují. Na nejvyšších příčkách prodejnosti je, i přes mírný pokles, Chorvatsko. Tradičně se jezdí také do Španělska nebo Itálie. „Velkému zájmu se těší letos Turecko,“ připomněl Brejcha. „Také Tunis nebo Egypt, destinace, které zlevnily, jsou v oblibě,“ dodala Jaroslava Zábranská.