Staré, špinavé a neustále zpožděné vlaky. Takové služby poskytují České dráhy (ČD) lidem v Ústeckém kraji. Milionových pokut, které kraj letos udělil autobusovým dopravcům za stejná provinění, se ale obávat nemusejí. Smlouva mezi krajem a ČD totiž žádné sankční ujednání neobsahuje.

Kraj by chtěl dráhy pokutovat

Kraj dá ročně ČD na dotacích 375 milionů korun. Služby, které ČD pro obyvatele poskytují, rozhodně takové ceny nedosahují. Hejtman Jiří Šulc (ODS) chce dráhy za nekvalitně poskytované služby pokutovat. „Smlouva mezi Ústeckým krajem a Českými drahami ale žádné sankční ujednání neobsahuje,“ sdělil Ondřej Kubala s tím, že jakékoli pokuty by tedy nebyly oprávněné.

České dráhy se udělení pokut alespoň do konce roku 2008, kdy skončí platnost současných tříletých smluv, obávat nemusejí.

Nové smlouvy

František Janačík z kanceláře hejtmana uvedl, že České dráhy byly upozorněny na záměr kraje zanést do smlouvy ustanovení o pokutách. Krajský radní pro dopravu Milan France (ODS) sdělil, že kraje o sankcích s tímto dopravcem nejednaly. Dosáhly však při jednání o současné smlouvě významných ústupků. „Například se podařilo dohodnout pevnou částku, jež je proti požadavku ČD výrazně nižší.“

Opoziční krajský zastupitel Jaroslav Foldyna (ČSSD) je přesvědčen, že vedení kraje chybovalo, když do smluv nezakotvilo sankční doložku. „Kdyby se kraj zajímal o kvalitu služeb, dávno dodatek o pokutách do smluv zakotvil.“

Kraj chce nové smlouvy nastavit stejně tvrdě, jako má s autobusovými dopravci. Těm za první pololetí letošního roku udělil pokuty za téměř 2 miliony korun. Zejména za nekvalitní vozový park. Podle Kubaly je však problematika nekvalitně poskytovaných služeb diskutabilní. „Vozový park se postupně obnovuje. Za špinavé vlaky může jednak jejich stáří, ale i neukáznění cestující. Zpoždění je většinou způsobeno údržbou železniční dopravní cesty.“

Chtějí ještě víc peněz

České dráhy kraj žádaly v září o navýšení prokazatelné ztráty. Kvůli zdražení cen energie a zvýšení dalších provozních nákladů chtěly dráhy o 39 milionů více. Rada Ústeckého kraje to ale odmítla.

Lidem v kraji se nekvalitně poskytované služby drah nelíbí. „Nejvíce mi vadí časté zpoždění vlaků i to, že vagóny jsou špinavé. Například si nikdy neberu světlé oblečení, když vím, že pojedu vlakem,“ řekl Mostečan Patrik Makula.

Stejného názoru je i Táňa Albrechtová. „Člověk aby se někdy štítil sednout si ve vlaku a o toaletách raději ani nemluvím,“ podotkla. Také Davida Poláka z Teplic už nebaví téměř každý den čekat desítky minut na vlak. „Nelíbí se mi ani nádraží, ve kterém posedávají bezdomovci.“