„Bude se jednat o první železniční trať v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří pravidelně kontrolují technický stav tratě,“ potvrdil mluvčí firmy Jiří Dlabaja.

Místo pochůzkářů bude trať hlídat speciální systém, který umí číst z vibrací kolejnic při projíždění vlaků. Chytré mašinky budou průběžně sledovat trať z technologické místnosti ve stanici Třebívlice. Díky nim se servisní technici dozvědí o poruchách dokonce dřív, než k nim dojde. Vlaky by tak měly jezdit stále podle jízdního řádu. „Když dojde k trhlině či lomu, systém tuto skutečnost identifikuje a přesně určí místo,“ popsal Dlabaja. AŽD Praha plánuje, že po zjištění poruch automaticky vzlétne dron, aby zjistil, co se na trati děje.

Švestková dráha začne od soboty jezdit pravidelně podle jízdního řádu. V týdnu si trať mohli projet zástupci médií.
Švestková dráha po letech ožije pravidelnými jízdami přes Libčeves do Mostu

Firma chce s pomocí chytrých přístrojů sledovat také železniční přejezdy, mostky, rozhlas, osvětlení stanic a zastávek i další prvky. Společnost si od inovativního systému slibuje zejména významné zlevnění provozu celé trati, zefektivnění zásahů servisních techniků a minimalizaci omezení provozu. „Jsem přesvědčen, že v diagnostice a automatizovaných reakcích na zhoršené parametry tratí je budoucnost plynulosti železniční dopravy,“ řekl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle. 

Veronika Bendová
Spisovatelka Veronika Bendová: Severní Čechy se mi zadřely přímo do srdce