Město Louny a další sídla nepřestávají bojovat za urychlenou dostavbu dálnice D7 Praha - Chomutov. Nic na tom nezměnila ani situace kolem posudků vlivu na životní prostředí, takzvané EIA, které se v případě řady úseků na této pro region zásadní trase budou pravděpodobně muset opakovat.

Jsou podmínkou pro čerpání dotací. Evropská komise však neuznává u staveb, které ještě nebyly zahájené, dokumenty starší patnácti let. Česká vláda vyjednala výjimku pro deset prioritních silničních staveb. Nepatří mezi ně ale ani jeden úsek na D7.

Starosta Loun Radovan Šabata oslovil v minulých dnech přímo Evropskou komisi a jejího předsedu Jeana-Clauda Junckera. Jménem občanů Loun i jako představitel Spolku na dostavbu komunikace D7. Ten sdružuje města a obce na trase komunikace.

Čtěte také: Dostavba D7: letos zahájení jednoho úseku, za rok možná další. Pak dlouho nic

V dopisu R. Šabata shrnuje aktuální situaci, upozorňuje na připravenost obchvatu Loun a také na nebezpečnost a řadu smrtelných dopravních nehod na silnici, disponující při svém vytížení pouhými dvěma jízdními pruhy. „Intenzita dopravy se blíží hodnotě 20 000 vozidel za 24 hodin. Riziko těžkých dopravních nehod s následky smrti je na této silnici tak výrazné, že např. na obchvatu města Loun od jeho otevření v roce 2001 až dosud zemřelo 28 osob! Jakékoli další odsouvání dostavby této silnice zvyšuje rizika smrtelných dopravních nehod," napsal mimo jiné starosta Loun.

Kde jsou sliby vlády investorům?

„Odsouvání řešení také zároveň výrazným způsobem negativně ovlivňuje chod výrobních hal a závodů v průmyslových zónách Severozápadních Čech. Investoři, kteří vstupovali do těchto průmyslových zón, byli všemi vládami od roku 2000 ubezpečování o prioritě této stavby a její brzké dostavbě (2010-2015). V současnosti se hovoří o dostavbě v roce 2023, avšak zmiňované přehodnocení EIA by mohlo termín dostavby posunout až na konec 20. let tohoto století," vysvětluje starosta Loun.

Součástí dopisu je žádost o udělení výjimky a povolení řešit situaci aktualizací EIA. „Zároveň žádáme o sdělení, kdo z politiků naší republiky nese osobní odpovědnost za špatnou komunikaci s Vaší komisí a v jejím důsledku rozhodnutí o přepracování všech posouzení EIA bez jakéhokoliv posouzení stavu příprav jednotlivých úseků železničních a silničních staveb," přečetli si kromě dalších podrobností členové Evropské komise.

Odpověď nepotěšila

Odpověď z Bruselu nepřekvapila. Komise sice podporuje co nejrychlejší dostavbu klíčových úseků dopravní infrastruktury, zasahovat ale nebude. „Pokud chce zájemce čerpat fondy EU, je povinen dodržovat evropskou legislativu v plném rozsahu. Co se týče konkrétního projektu, tedy dálnice D7, má Komise za to, že se na něj vztahuje zákon č. 100/2001 Sb., ve znění zákona č. 39/2015 Sb. Vzhledem k tomu, že dokončení projektu je plánováno, jak uvádíte ve svém dopise, nejdříve na rok 2023, je dostatek času na provedení studie vlivu na životní prostředí podle standardů vyžadovaných legislativou EU, aniž by tím bylo ohroženo včasné dokončení projektu," píše kromě jiného Paul Speight z Evropské komise. „Vzhledem k tomu, že implementace Směrnice EIA je věcí orgánů České republiky, pak za předpokladu dodržení legislativy EU nemůžeme do tohoto procesu jakkoli zasahovat," dodává.

Oba kompletní dokumenty jsou v českém překladu vystaveny na oficiálním webu lounské radnice.