Téměř tři tisíce registrovaných čtenářů, více než 46 tisíc návštěvníků, více než 103 tisíce svazků knih k možnému vypůjčení - to jsou aktuální čísla z Městské knihovny v Žatci za loňský rok. Kromě dalších služeb nedávno také pěkně zmodernizovala své internetové stránky. Krátké ohlédnutí do historie i odhalení některých plánů do budoucna učinila v rozhovoru pro náš Deník ředitelka knihovny Radka Filková, která do této funkce nastoupila už v září 1993.

Jaký je v knihovně počet registrovaných čtenářů? Kolik mají k dispozici kusů knih pro vypůjčení?
Během roku 2014 bylo v žatecké knihovně registrováno 2760 čtenářů. Jedná se o počet uživatelů, kterým byla založena nebo obnovena roční registrace a kteří aktivně využívali v daném období služby knihovny, tedy navštívili knihovnu a půjčili si knihy. Za rok 2014 navštívilo fyzicky naši knihovnu 46 346 lidí. Dohromady si vypůjčili celkem 102 358 knih nebo časopisů. V knihovně je v současné době čtenářům k dispozici 103 793 svazků knih. Náš knižní fond je rozmanitý a věřím, že každý si vybere.

Jak dlouho už jste ředitelkou knihovny? Jak vzpomínáte na začátky ve funkci?
Ředitelkou knihovny jsem byla jmenována v září 1993, letos to tedy bude 22 let. Začátky byly zajímavé, ale to je asi všude podobné, pokud člověk přijde na nové pracovní místo. K zajímavému milníku patřil například prosinec 1993, kdy jsme do knihovny koupili první počítač s tiskárnou. Na jaře příštího roku jsme pořídili elektronický knihovnický systém a začali do něho vkládat první knihy. Každá kniha, která ležela v regále nebo byla nově zakoupena, musela být do systému zaevidována. Následně byly do evidence vloženy všechny údaje o čtenářích. Tento proces trval celých pět a půl roku. V říjnu 1999 pak mohl být slavnostně zahájen tzv. automatizovaný výpůjční systém v oddělení služeb pro dospělé čtenáře centrální knihovny a o rok později pak v dětském oddělení knihovny. Od roku 2001 komunikujeme se čtenáři prostřednictvím e-mailů, například je upozorňujeme na upomínky, vyřízené rezervace knih, nebo zajímavé akce v knihovně. Dnes už se práce bez počítačů prakticky nedá ani představit, a to i pro uvedenou oboustrannou komunikaci.

Jaké byly další milníky kromě počítačů?
V lednu 2002 jsme se stali knihovnou pověřenou výkonem regionálních funkcí a zajišťujeme knihovnické služby, včetně nákupu a zpracování knih, pro dvanáct obecních knihoven Žatecka a Podbořanska. Historická budova knihovny na náměstí Svobody prošla za dobu mého působení celkem čtyřmi rozsáhlými rekonstrukcemi. V roce 1996 proběhla kompletní rekonstrukce elektrorozvodů a počítačové sítě. V roce 2003 prošla budova vůbec největší rekonstrukcí zahrnující opravu krovu, omítek, malby, podlah a výměnu podlahové krytiny. Během těchto oprav byly demontovány všechny regály a museli jsme v pytlích vystěhovat všechny knihy. V roce 2005 prošlo kompletní rekonstrukcí dětské oddělení byly opraveny stropy, stěny, vyměněny podlahy a vyrobeny regály na míru tak, aby byl využit každý centimetr místa. V roce 2006 proběhla zatím poslední velká rekonstrukce, a to systému vytápění. I dnes probíhají průběžné opravy střechy a střešní konstrukce a hledají se finanční prostředky na komplexní opravu krovu a střechy budovy.

V poslední době knihovna velmi změnila k lepšímu podobu svých internetových stránek. Kdy přesně byly spuštěny a jaké jsou ohlasy návštěvníků?
Bylo to už během loňského roku. O nutnosti modernizace jsme uvažovali delší dobu, finální rozhodnutí padlo v závěru roku 2013. Na vytvoření a nové podobě webu jsme spolupracovali s firmou Grape SC, která vytvořila šablonu a finální grafický design. Náplň webu si tvoříme sami. Snažíme se, abychom jeho prostřednictvím poskytovali stále aktuální informace o dění v knihovně, chystaných akcích, o akcích uskutečněných, včetně fotodokumentace, dále zprávy o nových službách, přehled nových knih apod. Knihovna má kromě toho svůj profil i na Facebooku, kde podobně informuje o akcích a zajímavých událostech.

Jaké byly ty ohlasy? Jaká je návštěvnost?
Naše nové stránky se uživatelům líbí, oceňují zejména jejich přehledné uspořádání a moderní vzhled, každý čtenář má také přístup do svého osobního uživatelského konta. Lidé oceňují i aktuálnost poskytovaných informací, o niž se snažíme nejvíce. Návštěvnost webových stránek po jejich změně stoupla výrazně. Za rok 2014 měly naše stránky celkem 1,56 milionu vstupů, přičemž před spuštěním nového webu činila průměrná návštěvnost 20 tisíc návštěvníků za měsíc. Po spuštění nových stránek máme v průměru 167 tisíc vstupů měsíčně.

Jaké ještě další zajímavosti a novinky se chystají v knihovně?
Letos chystáme celkem čtyři výraznější novinky. Chceme zmodernizovat část hardwarového a softwarového vybavení pro uživatele knihovny, abychom vytvořili kvalitnější podmínky pro jejich práci ve studovně. Podařilo se nám získat dotaci na pořízení nové součásti knihovnického systému v podobě modernizace on-line katalogu, který se nazývá Carmen. Má jednodušší design v souladu s moderními trendy, víceúrovňové vyhledávání, poskytuje více informací o vyhledaných dokumentech a práce s ním je rychlejší. Po prázdninách připravujeme pro naše čtenáře novinku nazvanou Čtenáři čtenářům. V centrální knihovně umístíme boxy či regály na knihy od čtenářů, které mají ve své domácí knihovně již přečtené a chtěli by je věnovat někomu dalšímu. A na oplátku si mohou odnést jinou knihu, která je zaujme. Půjde o jakousi anonymní výměnnou burzu knih.

A čtvrtá novinka?
Na podzim se také chystáme zapojit do projektu Kniha do vlaku. Jedná se o umístění regálů s knihami (knihovniček), které jsou vyřazeny z fondu knihovny nebo je knihovna získala darem, na nádražích v obcích. Vyberete si knihu, kterou si s sebou vezmete na cestu, a vrátíte ji do knihovničky na libovolném dalším nádraží. A tak kniha putuje mezi lidmi, kteří o ni mají zájem. Vše nyní ještě závisí na konečném výsledku jednání Svazu knihovníků s vedením Českých drah o souhlasu s umístěním knihovniček v prostoru nádraží.

Děkuji za rozhovor.