„Během přípravy projektu se ukázalo, že vzhledem k velikosti budovy a potřebě respektování požadavků vyplývající z památkové ochrany objektu je nutné řešit zlepšení stavebně-technického stavu rozsáhlejší rekonstrukcí,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Tato státní společnost starající se v Česku o železniční nádraží, tratě a související infrastrukturu původně očekávala, že k zahájení prací dojde do poloviny letošního roku. To se nestalo, letos se už na nádraží v Žatci pracovat nezačne. „Projekt je nyní ve schvalovacím procesu na Centrální komisi Ministerstva dopravy, poté bude jeho příprava pokračovat dál,“ sdělila mluvčí.

Potřeba je dokončit projektovou dokumentaci a vybrat firmu, která práce provede. Na kolik vyjdou, se teprve ukáže. Bude to ale víc, než se čekalo. Původní odhady hovořily o částce padesát milionů korun. V plánu je kompletní oprava střechy a pláště budovy, oprava přístřešku, toalet, prostor pro cestující a pro dopravce a revitalizace okolních ploch.

Budova hlavního vlakového nádraží v Žatci a přilehlý dřevěný sklad se staly nemovitými kulturními památkami počátkem letošního roku. Na seznam je odborníci zapsali kvůli jejich stavebně historické hodnotě. Nádraží má zachovalý soubor drážních budov, který vznikl v letech 1871 až 1873 na trati Buštěhradské dráhy a Plzeňsko-březenské dráhy.

„Hodnoty areálu odráží funkčnost původního provozu nádraží a jeho dřívější komunikační strukturu. Areál rovněž představuje významný urbanistický prvek. Honosná přístavba schodiště nádraží se obrací směrem k Rooseveltově ulici, která představuje reprezentativně koncipovanou městskou třídu spojující dvě ohniska tehdejšího městského života – historické jádro a nádraží na předměstí, kolem kterého se postupně vytvářela průmyslová zóna,“ uvádí se v popisu památkové hodnoty žateckého nádraží. „Primární hodnoty výpravní budovy jsou nejen v základním architektonickém výrazu, ale rovněž v množství dochovaných autentických nebo druhotně vložených stavebních konstrukcí, jako jsou historické dlažby, litinové sloupy a zábradlí nástupiště,“ dodali památkáři.

Z hlavního nádraží v Žatci jezdí vlaky tří dopravců – Regiojet vypravuje osobní vlaky mezi Žatcem a Mostem, Die Länderbahn mezi Jirkovem, Žatcem a Lužnou u Rakovníka a GW Train Regio rychlíky mezi Plzní, Žatcem, Chomutovem a Mostem.

Přeměnou nedávno prošly na hlavním vlakovém nádraží v Žatci nástupiště k vlakům. Město v těsném sousedství nádražní budovy dokončuje rekonstrukci povrchů Purkyněho ulice. V plánu je také revitalizace parčíku před nádražím v Rooseveltově ulici.