Nexen Tire Europe je jednou z největších společností v automobilovém průmyslu v regionu, zaměstnává tisícovku lidí.

„V pondělí 17. ledna jsme na výboru základní organizace odsouhlasili podmínky, za jakých do stávkové pohotovosti vstoupíme. Jelikož se naplnily, do stávkové pohotovosti jsme o půlnoci na středu 19. ledna vstoupili. Důvodem je nepodepsání kolektivní smlouvy, jednání se táhnou od dubna roku 2019,“ vysvětlil Pavel Rohel. Podle jeho slov nemá stávková pohotovost na výrobu v továrně vliv. Předpokládá ale, že odboráři v případě neúspěchu dalších jednání přistoupí k razantnějším krokům. Zmínil například demonstraci, nevyloučil ani stávku samotnou.

„Vadí nám, že jednání o kolektivní smlouvě se táhnou tak dlouho. Jednoznačně za tím stojí management společnosti, který celý proces protahuje a blokuje. Loni na jaře jsme konečně dosáhli dohody, doteď ale vedení smlouvu nepodepsalo, prý není potřeba,“ popsal předseda odborů v žateckém Nexenu. 

Zprovoznění úseku nové dálnice D7 u Panenského Týnce na Lounsku.
Auta zrychlila. V Žerotíně si stěžují na hluk z nového úseku dálnice

Ty v kolektivní smlouvě mimo jiné požadují zaručený růst mezd. „Od roku 2018 se velké části lidem v Nexenu mzdy nezvýšily. Pro letošní rok požadujeme nárůst o osm procent, v roce 2023 o šest procent,“ přiblížil Rohel. V nejbližší době požádá ministerstvo práce a sociálních věcí o určení zprostředkovatele, který se pokusí uzavřít dohodu mezi odbory a vedením společnosti. „Měl by to být státem určený zprostředkovatel,“ sdělil. 

Společnost Nexen se ke stávkové pohotovosti svých zaměstnanců během středy 19. ledna ani přes telefonickou a e-mailovou žádost Deníku nevyjádřila.  

Nehoda autobusu u Blšan.
Řidič, který havaroval s gymnazisty, jde před soud. Hrozí mu až pět let vězení

Společnost Nexen Tire Europe je největším investorem ve strategické průmyslové zóně Triangle na hranici Žatecka, Chomutovska a Mostecka, která vznikla na místě bývalého vojenského letiště. V areálu na ploše šedesáti hektarů vyrábí pneumatiky do osobních a lehkých užitkových aut. Nexen je ze svého žateckého závodu dodává mimo jiné do automobilek Hyundai, Kia, Škoda nebo Volkswagen. Výstavba továrny Nexen u Žatce začala v roce 2017. V současné době se závod rozšiřuje, výrobní kapacita se má po dokončení zvýšit až na 30 tisíc pneumatik denně. 

Továrna Nexenu u Žatce je čtvrtým závodem této společnosti ve světě. Dva má v Koreji a jeden v Číně. Po automobilkách Hyundai v Nošovicích na severu Moravy a TPCA u středočeského Kolína se jedná o třetí největší zahraniční investici v ČR. Ta Nexenu do žatecké továrny má po rozšíření činit zhruba dvacet miliard korun.