V Lounech se podepsalo 224 občanů z Kotěrovy kolonie pod petici, která putuje ke starostovi města Janu Kernerovi.

Nejsou spokojeni se změnou v systému dopravy, která nastala na přelomu července a srpna.

Tehdy naráz došlo ke zjednosměrnění šesti desítek ulic. „Petici jsem zatím nedostal, proto se k připomínkám nemohu vyjádřit. Určitě se jí budeme ale zabývat a návrhy projedná dopravní komise,“ uvedl J. Kerner. Zároveň poznamenal, že dostal kvůli změnám v dopravě jinou petici z jiné části Loun – z míst kolem Havlíčkovy ulice.

Občanům z Kotěrovy kolonie nejvíce vadí to, že se v ulicích zvýšil objem dopravy. Lidé odmítají také vysvětlení lounské radnice, že díky zjednosměrnění přibylo více míst k parkování. „Více míst k parkování nebylo potřeba, protože na těchto komunikacích parkuje minimum aut. Bydlí tu převážně starší generace, která auta nevlastní, druhá část má svoji garáž,“ říká Jana Andryková, která bydlí v Jarošově ulici.

Navíc chybějí bezpečné chodníky. „Děti, které navštěvují školku v Dykově ulici vycházejí do silnice, protože tam nejsou žádné chodníky. Provoz je dále veden kolem parku a jediného dětského hřiště. Doprava v této lokalitě je díky zjednosměrnění ulice Č. Zemana vyšší,“ upozorňuje J. Andryková.

Některá značení jsou stále nebezpečná. V jednosměrné ulici Čeňka Zemana přibylo upozornění, že do jednosměrky mohou v protisměru vjíždět cyklisté. Radnice bude muset na vozovce nechat nakreslit vodorovné značení. To bude mít ale za následek to, že lidé budou moci parkovat pouze po levé straně komunikace.

Níže si můžete přečíst celý text petice lounských obyvatel.

Pane starosto,

v příloze dopisu podepsaní občané východní části města žádají důrazně, po zkušenostech s novou organizací dopravy v obytné části Kotěrovy kolonie, přilehlého okolí a ulice ČSA, o návrat k původnímu stavu. Velmi kriticky se občané vyjadřují k tomu, že účelem této úpravy mělo být vytvoření parkovacích míst. V Kotěrově kolonii, přilehlých ulicích, v celé části ulice Č. Zemana, v ulici Riegrově a ČSA, nebyl důvod provádět jakékoliv úpravy značení a parkovacích míst zde byl i před úpravou dostatek. Proto lidé vidí veškerá opatření a změny jako neopodstatněné, nesmyslné a pro všechny obyvatele této části města jako velice nešťastné řešení. V některých ulicích nelze, s ohledem na jejich šířku, nová parkovací místa ani vytvořit. Nebyla a nejsou potřebná, protože na těchto komunikacích parkuje minimum aut. Bydlí zde převážně starší generace, která auta nevlastní, druhá část má svoji garáž a na silnicích parkovat nemusí.

Obyvatelé si rovněž stěžují, že s nimi uvažované změny nikdo neprojednal a nikoho nezajímal názor lidí, kteří zde v poklidu žijí 30-50 let. Projekt byl zpracován bez znalosti místních poměrů, sklonu, šířky a frekvence jednotlivých komunikací. Celé toto dílo je směrováno proti potřebám zdejších obyvatel.

Celá tato akce je vnímána jako velice neseriózní zásah do soukromého života zdejších obyvatel a hlavně jako zbytečné plýtvání finančními prostředky. Hlavní důvody nesouhlasu:

Ulice Č. Zemana byla rekonstruována s tím, že zde provoz bude obousměrný. Pro větší komfort byl vybudován dostatečně široký a dlouhý odstavný pruh, kde by mohli ti, kteří to potřebují, parkovat. To znamená i pacienti MUDr. Rossové, pokud nechtějí parkovat v ulici Hálkově. Většinou je ale tento pás nevyužitý. Obytné domy podél silnice jsou postaveny pouze po jedné straně komunikace, pro oddělení od silnice je zde travnatý pás se živým plotem a všechny domy mají ještě předzahrádky, tudíž zde není veden provoz přímo pod okny domů. Vloni byl též nemalými náklady vybudován kruhový objezd, který by určitě nebyl potřeba v případě jednosměrné ulice Č. Zemana.

Oproti tomu ulice Resslova, kudy je veden nyní hlavní provoz z kolonie a okolí, je daleko užší, domy zde stojí po obou stranách a přímo u silnice. Oprávněně jsou tedy obyvatelé v této ulici rozhořčeni. Dalším závažným důvodem je to, že všichni, kdo chtějí vjet do Resslovy ulice od města, musí projet bezprostředně kolem Mateřské školy v Dykově ulici. Děti z této školky vycházejí přímo do nyní frekventované silnice, protože zde nejsou žádné chodníky. Provoz je dále veden kolem parku a jediného dětského hřiště. A to tudy musí projíždět i nákladní zásobovací auta do Zahradního centra. Je jen otázkou času, kdy zde dojde k nějakému úrazu nebo nehodě. K petici se připojili i samotní obyvatelé ze zadní části ul. Č. Zemana, kteří, i přes zvýšený provoz , který je v obousměrné ulici, nechtějí a nesouhlasí s nesmyslným objížděním při nutnosti dostat se do města.

Obyvatelé Bezručovy ulice jsou nespokojeni s tím, že je do jejich ulice sveden veškerý provoz aut jedoucích nejen od Černčic, ale všech vozidel z kolonie. Jinudy se totiž lidé do města nedostanou.

Ani tato ulice není vhodná svou šířkou, sklonem, chybějícími chodníky po obou stranách a nepřehledností kvůli stromům po obou stranách, k takovému provozu, jaký zde po úpravě vznikl.

Je nesmyslné a neekonomické, aby lidé byli nuceni ke zbytečnému plýtvání pohonnými hmotami, sami sobě znečišťovali ještě více ovzduší zbytečným objížděním celé kolonie, jízdami s kopce a následně zase do kopce.

Neznalost místních poměrů je do očí bijící v ulici Kollárově. Tato ulice je totiž v celé této východní části města jediná obousměrná. Přitom je to na rozdíl od ulice Jarošovy ta nejnevhodnější, ať již svojí šířkou, spádem, využitím a hlavně v zimním období její nesjízdností. Tato ulice navíc v její druhé, již jednosměrné části, vyúsťuje na bývalý chodník u parku, ze kterého je nyní silnice, i když jen 2,5 m široká, po které musí projet nejen osobní auta z této ulice, ale i nákladní auta, zásobující prodejnu v Klicperově ulici. Přitom je zde pouze nezpevněný, vyasfaltovaný povrch bývalého chodníku. V zimě na přilehlém návrší sáňkují a lyžují děti ze širokého okolí, dnes budou kličkovat mezi nákladními auty.

K této petici se neplánovaně připojili i obyvatelé Riegrovy ulice (kvůli zvýšenému provozu), ale hlavně obyvatelé části ulice ČSA, vedoucí od garáží směrem k Riegrově ulici nebo ti, co zde vlastní garáž. Bylo zjištěno, že ze sídliště pod kasárny existují 4 možné výjezdy oproti jedinému vjezdu (od Kauflandu).

Proto lidé, vyjíždějící z garáže, musí opět nesmyslně objíždět celé sídliště až na Riegrovu ulici a dále až pod Kaufland, aby se dostali ke svému bytu, vzdálenému třeba 50 m od garáže. Nehledě opět na zvýšenou spotřebu PHM, zvýšenou hlukovou hladinu, ale hlavně výfukové zplodiny, je zjednosměrnění ulice ČSA rovněž zbytečné a proti lidem. Proto obyvatelé a majitelé garáží žádají zrušit jednosměrný provoz nebo jej alespoň otočit tak, aby se lidé, jedoucí z východní části /kolonie,.. / dostali za svými příbuznými a a známými a třeba zaměstnanci Lostru, Pragovky, Pivovaru,.. bydlící na sídlišti dostali domů, bez zbytečného objíždění až ke vjezdu na sídliště pod Kauflandem.

Zdá se, že celá tato studie je zpracována obráceně. 95% obyvatel východní části města vyjíždí ze svých domovů směrem do města. Ať už za prací, nákupy, k lékaři…, ale jednosměrný provoz je veden opačně tak, že všichni musí jet na Černčice a pak objíždět celé bloky domů, aby se dostali na silnici, vedoucí do města.

Od 1. srpna, kdy tato úprava vešla v platnost, uplynulo 20 dní. Výsledek je ten, že nepřinesla vůbec nic pozitivního. Nevytvořila se žádná nová parkovací místa, deklarovaná ve zdůvodnění tohoto opatření. Naopak způsobila pouze zmatky v dopravě, nepřehlednost ve značení, zvýšený provozna nevhodných komunikacích a nebezpečně zvýšenou rychlost v ulici Č. Zemana. Dále pak již zmiňovanou zvýšenou spotřebu PHM, hlučnost a zvýšené emise. Nehledě na to, že Kotěrova kolonie je památkově chráněnou oblastí, kam určitě nepatří nejméně dvě značky na každém konci kratičkých ulic.

Za 50 let zde nepamatujeme žádnou dopravní nehodu přesto, že zde nebylo žádné dopravní značení. Proto nevidíme sebemenší důvod k těmto úpravám, ani nechápeme jeho smysl. Žádáme o uvedení dopravního značení do původního stavu. To znamená odstranění všech nadbytečných dopravních značek, jak už k tomu přistupují v několika městech.

Tuto petici podepsalo 224 občanů, zaměstnanci Mateřské školy, zaměstnanci Zahradního centra a majitelé prodejny v Klicperově ulici. Bohužel jsou prázdniny a někteří obyvatelé, kteří by se k petici zcela určitě připojili, jsou ještě na dovolené nebo nebyli zastiženi doma. Pouze dvěma ze všech oslovených je jedno, kudy jedou. Myslíme, že je to úctyhodné číslo, vzhledem k poměrně malé části města, které vyjadřuje vůli těchto občanů. Doufáme, že na to bude brán zřetel.

(následují podpisy obyvatel…)