Za poslední roky se počet zaměstnanců v žateckém provozu výrazně zvýšil na dnešních zhruba 1200. Roste i objem výroby, denní produkce světel se pohybuje v řádech tisíců. Zvyšuje se také náročnost světlometů, které se skládají ze stále více komponentů a jsou výrobně složitější. „Současná hala nám začíná být malá, kapacita výroby se naplnila,“ vysvětlil potřebu nových výrobních prostor prezident společnosti Koito Czech Masataka Choji.

Nová výrobní hala o rozměrech 66 x 216 metrů se už staví, vyroste v těsném sousedství té současné. Součástí bude parkoviště, energetické centrum či prostory pro skladování. „Všechno by mělo být hotové na konci příštího roku,“ sdělil Jan Novotný, člen managementu Koito Czech.

Japonská společnost potvrdí pozici jednoho z největších zaměstnavatelů v okrese Louny po dokončení nové haly má mít kolem 1700 pracovníků. Tak jako u ostatních firem v regionu pracují také v žateckém Koitu ve stále větší míře zahraniční dělníci, hlavně ze států východní Evropy. Domácí trh pracovních sil nové zaměstnance nabízí už jen velmi omezeně.

Hosté na slavnostním zahájení stavby druhé haly žateckého Koita

Vizualizace druhé haly společnosti Koito v Žatci  Zdroj: Koito

Společnost ve městě finančně přispívá na sportovní či kulturní akce včetně Dočesné, podporuje také tamní školy. „Podporujeme mateřské i základní školy, ale hlavně školy střední, protože i nás trápí nedostatek technických pracovníků. Proto jsme zahájili spolupráci s Obchodní akademií a Střední zemědělskou školou Žatec, kde před třemi lety vznikl obor elektromechanik. V minulých dvou letech už k nám jeho žáci chodili na praxi a ty nejlepší zaměstnáváme,“ dodal Jan Novotný.

Společnost Koito má v celém světě 14 závodů ve 12 zemích. V Žatci vyráběla přední světlomety, od letoška se přidala také produkce zadních světel, a to díky zakázce pro automobilku TPCA v Kolíně. Odběrateli žateckých světlometů jsou ze 70 procent japonské automobily Nissan a Toyota, ale reflektory odebírají i další světoznámé automobilky, jako jsou i Renault, Daimler, Porsche, Suzuki či Land Rover.

Bobtná i Triangle

Koito není jediným zahraničním investorem, který na Žatecku výrazně rozšíří výrobu. Před pár týdny například dokončila druhou halu v průmyslové zóně Triangle u Žatce korejská společnost Kiswire. Ocelové dráty a kordy vyrábí firma v místě od loňska, kvůli potřebě nárůstu výroby postavila druhou halu. Investice do ní vyšla na miliardu korun, práci najde dalších 250 lidí. „Nová hala nám umožní více než zdvojnásobit výrobu drátů a kordů pro světové výrobce pneumatik,“ sdělil generální manažer firmy Kiswire Cord Czech Václav Skála.