Tři dřevěné sochy světců za 190 tisíc korun. Třiadvacet cínových píšťal, zatím neoceněných. Poškozený vzácný obraz, škoda 200 tisíc. Sečteno, podtrženo: zatím neznámí zloději za sebou nechali v kostele svaté Marie Magdaleny v Bílenci u Petrohradu škodu za téměř půl milionu korun.

Kostel v obci na hranicích Ústeckého kraje na okraji okresu Louny spravuje plzeňská diecéze římskokatolické církve. Policie v oficiálním vyjádření nechtěla sdělit přesné místo krádeže a umístila ji jen obecněji do oblasti Podbořanska. Deník si informaci o tom, že šlo právě o kostel v Bílenci, ověřil u dvou jiných zdrojů.

„Zloděj nejprve překonal zděný plot a pomocí nalezeného stolu vnikl již rozbitým oknem dovnitř,“ popsala v pondělí 12. března počátky události lounská policejní mluvčí Jaromíra Střelcová.

Zmizeli svatí i cínové píšťaly

Nezvaný návštěvník si kostel nejdříve důkladně prohlédl a poté začal „úřadovat“. „Zmizely tři dřevěné sochy světců v hodnotě sto devadesát tisíc korun a třicet dva kusů cínových píšťal v dosud nezjištěné hodnotě. Dále byl poškozený dřevěný rám obrazu a neodbornou manipulací poničené plátno s olejomalbou, které následně zloděj zanechal pohozené poblíž místa krádeže. Tím byla způsobena další škoda ve výši dvě stě tisíc korun,“ dodala policejní mluvčí. Až budou připočítány cínové píšťaly, škoda se určitě přehoupne přes půl milionu korun. Policie po pachateli či pachatelích intenzivně pátrá.

Krádeže v církevních objektech jsou na Podbořansku v posledních letech výjimečné. A pokud něco zmizí, jedná se o drobnosti. Větší krádež za poslední roky na Podbořansku v církevních objektech nepamatují. Kostely prozatím nechávali lapkové na pokoji. „Už několik let se nám naštěstí nic neztratilo,“ vzpomíná liběšický farář otec Vilém.

Podobně jsou na tom i v Podbořanech. „Za poslední roky před tímto případem jsme neřešili žádnou větší krádež v kostelích,“ řekla Deníku pastorační asistentka Vlasta Bartakovicsová.

KRÁDEŽE HISTORICKÝCH A UMĚLECKÝCH PŘEDMĚTŮ

• V kostelích na Lounsku, Žatecku a Podbořansku i celé ČR zloději nejvíce kradli v 90. letech.
   V posledním desetiletí tyto krádeže poněkud ustaly.
• Většinou šlo o krádeže na objednávku pro konkrétního zákazníka. Ukradené umělecké církevní
   či památkové předměty často končily u movitých lidí v zahraničí, mnoho z nich později zabavila
   policie v Německu či Rakousku.
• Doslova loupeží století okresu Louny v tomto směru byla krádež vzácných obrazů Emila Filly loni
   v listopadu ze zámku v Peruci se škodou za 80 milionů korun. Policie v tomto případu odvedla
   skvělou práci a už po měsíci dokázala vytipovat a zadržet pachatele i odcizené obrazy.

Připomeňte si také: Na zámku v Peruci zloději ukradli obrazy Emila Filly