Vyšetřovatelé leteckých nehod stále oficiálně neřekli, proč se v polovině června 2012 při vyhlídkovém letu blízko letiště v Čeradicích u Žatce zřítilo letadlo L 29 Delfín. Může za tragédii, při které vyhasly dva lidské životy, technika nebo chyba zkušeného pilota? Jasno má být v březnu. Odborníci stále zkoumají motor proudového letounu.

„Motor je připraven na technickou expertizu. Expertizu provede odborná komise, jejímž členem je mimo jiné i specialista z opravárenské organizace s dlouholetou zkušeností s tímto typem motoru. Provedení expertízy očekáváme v lednu," uvedl na dotaz Deníku, v jaké fázi je vyšetřování pádu, Josef Bejdák z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Původně přitom úřad avizoval, že výsledky vyšetřování budou známy už na konci roku 2012. Proces se ale zdržel. „Tato expertiza je jednou z posledních a velmi důležitých součástí pro uzavření šetření. Vydání závěrečné zprávy předpokládáme v březnu," pokračoval vyšetřovatel.

Spekulace o chybě pilota

I když se zdá, že několik měsíců je pro vyšetřování dlouhá doba, v případě leteckých nehod je to běžné. Nutné je prověřit i sebemenší detaily.

Stále se spekuluje o chybě pilota, který podle některých názorů prováděl akrobacii při vyhlídkovém letu příliš nízko nad zemí. Odpůrci této teorie oponují tím, že pilot byl velmi zkušeným bývalým vojenským letcem a neriskoval. Spekulaci potvrdí či vyvrátí právě až oficiální zpráva. Ústav pro odborné zjišťování leteckých nehod odmítá předčasné závěry.

Vyhlídkový let v proudovém letounu L 29 Delfín s registrační značkou OK ATS 10. června 2012 skončil tragickou nehodou při níž zemřeli dva lidé dvaapadesátiletý zkušený pilot a mladá, třicetiletá pasažérka, která tehdy vysněný let dostala darem od svého manžela k narozeninám. Žena zemřela za několik hodin v nemocnici.

Vyhlídkový let skončil tragicky

Havárie se stala zhruba tři sta metrů od letiště Macerka u Čeradic u Žatce, kde měl bývalý vojenský letoun hangár, patřil firmě Aviation Technologies and Services, která ho často využívala právě k vyhlídkovým letům.

Ten den měl populární Delfín opět na programu několik letů, jeden z nich ale skončil tragicky. Stroj se dostal do problémů podle expertů po třetí zatáčce.

„Letoun podle stop nejdříve narazil do země, pak letěl ve velmi malé výšce několik set metrů. Pak znovu dopadl, převrátil se a zadní část trupu se odtrhla," řekl médiím už v červnu 2012 Josef Bejdák. Okamžitě po dopadu začal letoun hořet. „Po třetí zatáčce se zřejmě něco stalo a letoun se začal chovat nestandardně," dodal Bejdák.

Žatecká firma získala bývalý cvičný vojenský letoun v roce 2006, vyroben měl být už v roce 1969. L 29 Delfín byl ve výzbroji mnoha armád.