Stát zřejmě na Žatecku opět přistoupí k vyvlastnění pozemků, přes které má vést čtyřproudová rychlostní silnice R7 Praha – Chomutov. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se nedaří dohodnout s některými vlastníky pozemků v okolí nynější silnice I/7 Praha – Chomutov mezi Bitozevsí a Postoloprty. Silnice tam má být přestavěna a rozšířena o další dva jízdní pruhy. Souběžně k ní má vyrůst doprovodná dvouproudová silnice.

Majitelé pozemků je nechtějí prodat za cenu, kterou jim stát nabízí. Ta je stanovena na základě vyhlášky a tabulek ministerstva financí, vlastníci ale požadují vyšší cenu.

V současné době probíhají výkupy pozemků, které jsou potřeba pro stavbu úseku R7 Postoloprty – Bítozeves. „Vlastníci pozemků je však odmítají prodat za cenu stanovenou vyhláškou ministerstva financí, takže lze očekávat řadu vyvlastňovacích řízení,“ sdělila Martina Vápeníková, mluvčí ŘSD. K vyvlastnění přistoupil stát i při výkupu pozemků pro stavby jiných úseků silnice R7 na Žatecku. Konkrétně na navazující trasu Bítozeves – křižovatka Vysočany a i pro stavbu samotné křižovatky se silnicí I/27 Most – Žatec, které byly otevřeny loni.

Vyvlastňování znamená pro ŘSD, že se posune zahájení stavby silnice. „Vzhledem k časové náročnosti procesu vyvlastnění budeme moci podat žádost o vydání stavebního povolení až v průběhu třetího čtvrtletí a vlastní stavbu pak zahájit až ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku,“ sdělila mluvčí ŘSD.

Výstavba úseku se navíc i prodraží. „Vyvlastněním zvýšené náklady na výkupy pozemků budou v letošním roce činit přibližně padesát milionů korun,“ sdělila mluvčí ŘSD. Přitom je na na stavbu celého úseku vyčleněno na letošek pouze sto milionů korun. To znamená, že po výkupu pozemků zbude jen asi padesát milionů korun. Přitom výstavba úseku má stát zhruba devět set milionů korun. „Přesná cena bude známa až po dokončení výběrového řízení na zhotovitele, které nyní probíhá,“ sdělila M. Vápeníková.

Finanční problémy doprovázejí také výstavbu druhého úseku rychlostní silnice v okrese Louny – úsek Lubenec – Bošov na trase R6 Praha – Karlovy Vary. I ten chtělo ŘSD začít stavět letos. Státní fond dopravní infrastruktury na něj pro letošek vyčlenil ale jen sto milionů korun, což je při celkových nákladech 1,9 miliardy téměř zanedbatelná částka.

Navíc ministerstvo dopravy vydalo pokyn, aby se nezahajovaly stavby silnic, které nejsou finančně podporovány z evropských peněz. A to úsek silnice R6 Lubenec – Bošov není. Proto je zahájení této stavby v letošním roce značně nejisté.

Letos se ale má plně rozjet stavba silnice R7 ze Žatecka do Chomutova, konkrétně úseky Vysočany – Droužkovice a Droužkovice – Nové Spořice, kde R7 skončí a naváže na ni před pár lety otevřená nová silnice I/7 z Chomutova k německé hranici. Oba tyto úseky, celkem vyjdou na více než pět miliard korun, by měla Evropská unie spolufinancovat. „Přesný podíl spoluúčasti Evropské unie se teprve upřesňuje,“ sdělila M. Vápeníková. Oba úseky se mají začít stavět letos na jaře a řidičům mají sloužit počátkem roku 2013.