Netradiční minizoo vyrůstá v areálu lounské společnosti Seko Aerospace. Od května bude k dispozici i veřejnosti, vstup bude bezplatný. Vše začalo před deseti lety, kdy si vedení společnosti pořídilo párek pávů. Dnes v areálu firmy žije už deset pávů, pár pštrosů, poník, velbloud, zebra, lamy alpaky, pětice klokanů, ovce s beranem a jehňaty…

Zpočátku do areálu firmy chodily děti zaměstnanců obdivovat tamní zvířata, která žijí pospolu. Následně se přidaly i děti z lounských mateřských a základních škol a školek. „Pak nás navštěvovalo stále více lidí. Exkurze do naší minizoo se stala doslova hitem pro obyvatele Loun a okolí. Město si zaslouží mít tu více atraktivních míst, kam by se lidé rádi vraceli,“ říká výkonný ředitel společnosti Seko Aerospace Louny Vlastimil Sedláček.

Vlastimil Sedláček, generální ředitel firmy Seko Aerospace (vlevo) křtí největší model jízdního kola. Přihlíží moderátor Václav Upír Krejčí
Louny mají oficiálně největší model jízdního kola

Minizoo pro veřejnost by podle něj mohla být otevřena od května vždy ve středu zhruba dvakrát do měsíce od 14.00 do 17.00 hodin a případně také každý víkend - podle zájmu návštěvníků.

O zvířata ve firemní minizoo se stará ošetřovatelka Zuzana Rabasová. „Moje pracovní náplň je opravdu různorodá a hlavně zajímavá. Jsem moc ráda, že k nám už nyní chodí děti ze školek, které jsou nadšené. Vesměs jsou tu kontaktní zvířátka, která se dají krmit, pohladit a zájemci se mohou pod dohledem ošetřovatele i například povozit. Patrně největší pozornost si nyní vyžaduje velbloud, který je náročnější na chov. Narodil se nám klokánek, ale vypadl mámě z kapsy, tudíž se o něj nepřetržitě starám a každé tři hodiny ho krmím,“ říká Zuzana Rabasová.

Rodinná firma se rozrostla

Společnost Seko zahájila činnost před pětadvaceti lety jako rodinná firma, která se následně rozrostla do Německa, Indie, Brazílie a Itálie. „Vyrábíme a prodáváme díly do letadel a parních turbín do celého světa. Náš areál není ale jen výrobní. Máme u hlavní vrátnice největší kolo na světě a vystavovaná letadla. Nyní chceme jít blíž k obyvatelům Loun a zprovozňujeme naši minizoo pro širokou veřejnost,“ říká Vlastimil Sedláček.

„Přijďte se k nám podívat na naše zvířata. Jsou krotká a hodná. Krmení dostanete u ošetřovatelky,“ dodává závěrem ředitel firmy.

Největší model jízdního kolaObří model jízdního kola je k vidění v lounské ulici 5. května. Stojí v areálu společnosti Seko AerospaceZdroj: Deník/Zdeněk PlachýSpolečnost Seko Aerospace k loňskému 25. výročí své existence postavila na svém pozemku v Lounech největší model jízdního kola v ČR, možná i na světě. Kolos má výšku 13,8 metru, na délku 27,5 metru. Sedačka se pyšní rozměry 4,5x3,5 metru, kola mají v průměru 10 metrů, rozpětí řídítek je 6 metrů. Model má podle odhadů hmotnost zhruba tři tuny. Na projektu pracovali tři lidé v rámci osmihodinové pracovní doby čtyři měsíce. Na zamýšlené oreznutí celého kola bylo použito asi deset kilogramů soli.

Skutečný stíhací bombardérInstalace stíhacího bombardéru Mig-23BN na pilot v areálu firmy Seko v LounechZdroj: Deník/Zdeněk PlachýV lounském areálu společnosti Seko Aerospace je už několik let k vidění skutečné letadlo - proudový Jakovlev Jak-42 a také vrtulník. Další pěkný kousek tam přibyl v létě roku 2015. Na vysokém pilotu se tam skví skutečný stíhací bombardér Mig-23BN. Podle jeho čísla 5735 lze dohledat kompletní historii včetně například revizí.

Pozici „migu“ osobně korigoval generální ředitel společnosti Vlastimil Sedláček.
Seko vystavilo v Lounech pravý stíhací bombardér