Obyvatelé Lubence na Podbořansku si na dlouho slibovaný silniční obchvat budou muset ještě několik let počkat. I přes sliby, které slýchali v minulých letech, se ho zatím nedočkají.

Pozitivní zprávou pro ně alespoň je, že se jeho stavba připravuje. Vykoupena už byla zhruba polovina potřebných pozemků, příští rok by snad mělo být vydáno stavební povolení. A pak už bude záležet na tom, zda se na stavbu najde potřebná miliarda a půl.

Úsek u Lubence patří mezi obchvaty měst a vesnic na silnici I/6 Praha - Karlovy Vary, na které se nyní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zaměřilo. Obchvaty Řevničova, Lubence, Hořoviček a Hořesedel by měly být připraveny pro stavbu do roku 2015. ŘSD má letos na pokračování přípravných prací dohromady 47 milionů korun, z toho jde na obchvat Lubence 12 milionů korun. Odhadované náklady na stavbu všech čtyř obchvatů jsou mezi šesti až osmi miliardami korun.

Prioritu má teď obchvat Řevničova

„Obchvat Řevničova má přitom prioritu jedna, další tři obchvaty prioritu dvě. Příprava těchto staveb je do roku 2015 pokryta finančně," uvedl generální ředitel ŘSD David Čermák. Počítá se podle něj s tím, že by všechny čtyři mohly být zařazeny do Operačního programu Doprava v příštím plánovacím období Evropské unie a tudíž získat z EU také dotace na stavbu.

Zmíněné obchvaty se stanou součástí dálnice Praha - Karlovy Vary. ŘSD už dříve avizovalo, že chce nejdřív postavit obchvaty kolem sídel a až později úseky mezi nimi. Také z tohoto důvodu rozdělila původně plánovaný osmikilometrový obchvat Lubence na dvě přibližně stejné části. Nejdřív se má postavit vlastní obchvat a až později nová silnice ve směru k jesenické křižovatce.

Studie bude hotová letos na jaře

Má se tak snížit finanční náročnost staveb. ŘSD si kvůli tomu také nechává vypracovat studii, která má zhodnotit, zda je efektivní rovnou stavět obchvat ve čtyřech pruzích. Zda by například nestačilo jej prozatím postavit jen ve třech. „Studie má být hotová letos na jaře," sdělila Deníku Nina Ledvinová, mluvčí ŘSD.

Další úspory mají změnit parametry silnice, která má více kopírovat terén. Například v projektové dokumentaci k obchvatu Lubence byly zkráceny mosty přes Blšanku. I to má přinést úspory.

Příprava dalších úseků silnice R6 je proti obchvatům podstatně pozvolnější. Kdy by mohla být celá silnice R6 z Karlových Varů do Prahy dokončena, si Čermák netroufl odhadovat. Podle dosavadních odhadů by dostavba stála 29 miliard. Dosud je hotova silnice z Prahy do Nového Strašecí a z K. Varů do Chebu.