S velkým zaujetím si v pondělí 3. června vyslechli starostové a primátoři měst podél silnice I/7 Praha - Chomutov v Lounech výsledky posledních měření intenzity dopravy na této komunikaci. Ta prokázala, že aut u Loun projede v průměru o třetinu více, než se domnívá ministerstvo dopravy.

Unikátní měření pomocí nového přístroje, využívajícího takzvanou ultrazvukovou závoru, se uskutečnila v květnu. Průjezdy aut se sledovaly například v úseku u chlumčanského motorestu. Zástupci firmy B&C Dopravní systémy měření zdarma věnovali signatářům výzvy, kteří požadují ponechání dostavby R7, respektive kompletního čtyřpruhu po celé délce komunikace, mezi resortními prioritami.

Cílem je výstavba bezpečnější čtyřproudé silnice

„Ministerstvo dopravy vychází z počtu asi 12 až 14 tisíc vozidel, které denně po I/7 projedou. To je ale podle nás podstatně nižší údaj, než je skutečnost," uvedl již dříve Radovan Šabata, starosta Loun. A nové výsledky 24hodinového detailního sčítání mu daly za pravdu. „V pondělí 6. května jsme naměřili v obou směrech celkem 14931 všech vozů, v pátek 10. května pak 16278 a v pátek 17. května dokonce 19402 vozů. To je v průměru 16870 aut!" upozornil Pavel Beneš, dopravní specialista zmíněné firmy a tvůrce technologie.

Pavel Beneš, dopravní specialista a vynálezce systému, při měření u ChlumčanTato fakta jsou podle odborníků v příkrém rozporu s daty, s nimiž operuje ministerstvo dopravy, potažmo Ředitelství silnic a dálnic. „Při měřeních ŘSD v letech 2000, 2005 a 2010 byl stanoven roční průměr denních intenzit shodně kolem 11,5 tisíc vozů. Pro letošek by ale měl být 15339. Je navíc podivné, že tento výpočet ŘSD neodráží vůbec žádné zvýšení dopravy za těch deset let," dodal P. Beneš. Jejich metoda se nespoléhá na lidi, sčítající na krajnici automobily ručně. Elektronika skutečně měří celých 24 hodin a podle představitelů firmy s naprostou přesností.

Pádné argumenty

„Sháněli jsme argumenty, aby nás začal někdo poslouchat. Tato nová data jsou velmi pádná a neoddiskutovatelná. Lidé na úseku mezi Louny a Postoloprty často jezdí jako zbavení rozumu. Od otevření obchvatu v roce 2000 už registrujeme 28 obětí na životech. Na úseku pouhých 6,2 kilometru," shrnul situaci Radovan Šabata. Již dříve uvedl, že by svodidla, dělící dva protisměrné pruhy, zásadně zvýšila bezpečnost a znemožnila čelní střety, které jsou pochopitelně často fatální.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že na dostavbu R7 nejsou finance. Potřeba je zhruba 20 až 30 miliard korun. Starostové a primátoři Slaného, Loun, Postoloprt, Žatce, Mostu, Chomutova i další angažovaní se ale snaží o ponechání tohoto projektu mezi prioritami. „Jak už jsem řekl dříve, argument, že to ekonomicky nevychází, zkrátka neberu, když jde o lidské životy. Už máme i konkrétní argument, že zkapacitnění silnice je nezbytné," dodal starosta Loun. Nekvalitní napojení severozápadního regionu republiky na hlavní město podle signatářů výzvy snižuje nejen zájem případných investorů usadit se tu, ale také možnost místních cestovat za prací či zábavou. Střídání čtyřpruhu s nedostavěnými úseky, kde jsou pruhy dosud pouze dva, což je i případ lounského obchvatu, také zvyšuje hrozbu vážných dopravních nehod.

Graf výsledků měření hustoty dopravy na silnici I/7 u LounGraf výsledků měření intenzity dopravy na silnici I/7 u Loun.  
Zdroj: B&C Dopravní systémy