Auta na elektřinu se stávají hitem 21. století. Pozadu nechtějí zůstat ani některé radnice na severu Čech. Nově ústecký magistrát koupí elektromobil E-REV, zaplatí za něj zhruba 800 tisíc korun.

„Jde o první výstřel, chceme jít příkladem ve snižování emisí ve městě. Řešíme do budoucna i další možnosti jako vodíkové pohony či elektropohony,“ uvedl náměstek primátorky Pavel Dufek.

Do auta se vejde až pět osob a na jedno nabití dojede minimálně 160 kilometrů. Autem budou jezdit zaměstnanci odboru životního prostředí, ale i další úředníci magistrátu. Město tak hodlá ušetřit za pohonné hmoty.

SNÍŽIT EMISE VE MĚSTĚ

„Měli by ho využívat hlavně na popojíždění tady po městě tak, aby zbytečně nejezdili s auty se spalovacím motorem,“ doplnila primátorka Věra Nechybová.

Záměr města vítá i ústecký zastupitel, filantrop a majitel elektromobilu Tesla S Martin Hausenblas. „Dalším krokem by měla být rychlonabíječka v blízkosti magistrátu pro nabíjení vozidel a samozřejmě zvýšit počet vozidel. Úředníci se totiž pohybují po městě, a to je pro elektromobilitu ideální. Další krok je instalace sítě nabíjecích stanic,“ řekl Hausenblas. Jeho vůz dojede na jedno nabití až 400 kilometrů. Jeden kilometr pak průměrně vyjde na 70 haléřů.

Kde dobíjetV kraji funguje osm veřejných dobíjecích stanic Elektromobility ČEZ. Jedna rychlodobíjecí a 7 klasických. Kromě Teplic, kde je stanice umístěná na parkovišti OC Galerie, jsou „dobíječky“ ještě v Ústí, Chomutově, Kadani, Hrušovanech, Ledvicích a Trmicích.

Ve svých garážích už ale jednu nabíječku na elektromobily magistrát má. „Jinou zatím nemáme. Nevím ale, kde bude parkovat pan náměstek Dufek, který právě na místě vedle zásuvky parkuje,“ dodala s úsměvem Nechybová.

Dva elektromobily Nissan Leaf a Volkswagen Eup využívají také zaměstnanci ústeckého krajského úřadu. „Máme je zapůjčené od společnosti ČEZ,“ podotkla mluvčí hejtmanství Lucie Dosedělová. V budově není přímo dobíjecí stanice, ale redukce, přes kterou se oba elektromobily dobíjejí. Nájemné za 2 elektromobily činí celkově 156 tisíc korun.

AUTA NA LEASING

Elektromobily jezdí i pracovníci radnice v Litoměřicích, kde používají 10 elektromobilů a 4 hybridní auta. Město vozidla značky Volkswagen pořídilo na leasing. Místostarosta Litoměřic Karel Krejza vítá především nízké provozní náklady a oceňuje také snížení zatížení životního prostředí v porovnání s automobily poháněnými benzínem či naftou.

„Dokupovat další vozidla v plánu nemáme, chystáme se je však vyměnit do konce roku 2018, a to za elektromobily s delší dojezdovou vzdáleností. Je však třeba říci, že se nám zatím nestalo, aby některý ze zaměstnanců nedojel,“ zhodnotil Krejza.

AUTOBUSY NA VODÍK

Nejen na alternativní pohon aut, ale i na MHD se chce soustředit též Spolek pro chemickou a hutní výrobu (Spolchemie), který letos v září představil membránovou elektrolýzu na výrobu chloru a hydroxidů. Právě při tomto procesu vzniká jako odpadní látka vodík, který by ústecká chemička chtěla využít pro pohon autobusů nebo aut.

Jak uvedl výrobní ředitel firmy Jan Dlouhý, nejlehčí a nejjednodušší plynný chemický prvek tak má šanci stát se v Ústeckém kraji palivem budoucnosti.

„Naše výroba vodíku pokryje spotřeby MHD v Ústí, Děčíně a v Teplicích. Pokud by třeba Ústí mělo zájem se takového projektu chopit a místo trolejbusů nakoupit vodíkové autobusy, jsme připraveni nabídnout tlakovou stanici a vodík městu dodávat,“ uvedl Dlouhý.

Zastánci elektromobilů upozorňují na nízké provozní náklady, nulové emise i možnost nabít své auto kdekoliv. Mezi nevýhody ovšem patří vysoké pořizovací náklady, pomalá návratnost investice, omezený dojezd a málo rychlonabíjecích stanic.