VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Místo dieselů elektřina. Kraj vybírá dopravce i pro trať mezi Žatcem a Mostem

Ústecký kraj - Na české železnici potichu finišuje jedna z velkých soutěží na provoz regionálních vlaků, která ve skutečnosti není formálně ani soutěží, ale „průzkumem trhu“.

15.7.2018
SDÍLEJ:

RegiopanterFoto: archiv Českých drah

Ústecký kraj hledá dopravce pro elektrifikované tratě s výjimkou hlavní páteřní trasy z Děčína do Chomutova. Ve hře jsou čtyři firmy, které už podaly nabídky. Vítěz má na tratích začít jezdit od prosince příštího roku, smlouva bude znít na deset let. Rozhodnuto má být během několika měsíců.

Jde o takzvané poptávkové řízení, které zatím zákon pro zadání dopravní obslužnosti umožňuje. I když by hejtmanství mohlo jít cestou přímého zadání jedinému dopravci, nakonec se rozhodlo oslovit všechny dopravce s nabídkou, zda se do řízení nepřihlásí.

Grafika

Podle mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělové kraj oslovil všechny české železniční dopravce s licencí. „K termínu, který byl určen pro podání informativních cenových údajů, tyto údaje doručilo několik dopravců. S ohledem na zajištění výhodné vyjednávací pozice Ústeckého kraje nebudeme nyní sdělovat, kteří dopravci tak učinili, ani jejich počet,“ řekla Dosedělová.

Podle zdrojů redakce nabídka přišla od čtyř firem: Českých drah, RegioJetu, Arrivy a Leo Expressu. Ty i svoji nabídku potvrdily.

Ústecký kraj hledá provoz vlaků na celkem třech tratích: z Děčína po pravobřežní trati do Ústí nad Labem - Střekova, z Ústí nad Labem do Bíliny (přes Úpořiny, dosud linka U5) a z Mostu do Žatce (linka U13). Všechny tři tratě mají společné to, že jsou sice elektrifikované, ale České dráhy na ně dosud nasazují dieselové soupravy, většinou Regionovy. Součástí poptávky je také několik doplňkových spojů mezi Teplicemi a Litvínovem.

Oproti nynějšímu rozsahu provozu dojde u zmíněných tratí k navýšení ročně o zhruba 150 tisíc ujetých kilometrů, vlaky tedy budou jezdit častěji než dosud. Tratě jsou součástí Dopravy Ústeckého kraje, kde platí jednotné integrované jízdné.

Zatímco kraji dosud na těchto tratích stačily motorové vlaky, nově požaduje jen elektrické. Hejtmanství podle Dosedělové poptává takové soupravy i kvůli špatnému ovzduší v kraji. „Ekonomická životnost drážního vozidla je 30 let, což by v případě pořízení motorových jednotek znamenalo na dalších 30 let zvýšenou zátěž životního prostředí. Ústecký kraj podporuje, aby na tratích, které k tomu mají potřebnou infrastrukturu, jezdily vlaky pokud možno s čistou trakcí,“ dodala Dosedělová.

Klimatizované vlaky jsou nutnost

Kromě elektrického pohonu bude podmínkou nízkopodlažnost, klimatizace nebo možnost přepravy jízdních kol či kočárků. Soutěž počítá s nákupem sedmi krátkých souprav pro zhruba stovku cestujících.

Dopravci zatím většinou tají, jaké vlaky do soutěže přihlásili. Pouze Arriva potvrdila, že nabídla RegioPantery od Škody Transportation. „Nabídku na obslužnost v elektrické trakci v Ústeckém kraji jsme podali. Pokud by naše nabídka uspěla, nasadili bychom RegioPantery, které bychom objednali u Škoda Transportation,“ přiblížil mluvčí Arrivy Roman Herden. Ostatní dopravci účast potvrdili, vozidla ale nekomentovali.

Přímé zadání je podle Dosedělové administrativně jednodušší a přitom v souladu s legislativou. Samotnou soutěž nahrazuje „průzkum trhu“, což ale ve skutečnosti soutěž je. „Zjišťujeme v něm cenové údaje a další podmínky, za kterých by byli oslovení dopravci ochotni uvažovat o zajištění veřejných služeb, a až dle toho kraj vybere dopravce a uzavře s ním smlouvu. Není to tedy přímé zadání bez ničeho,“ dodala Dosedělová.

U průzkumu trhu nehrozí prodlevy

Podobně postupuje například ministerstvo dopravy, které takto hledá provozovatele rychlíků mezi Libercem a Pardubicemi. Firmy totiž nemohou tento postup napadnout a často ho tak na několik let zablokovat u antimonopolního úřadu.

Na hlavní páteřní lince U1 z Děčína do Chomutova zůstanou až do roku 2024 České dráhy. Důvodem je dotace z evropských fondů do vozidel RegioPanter. „Vozidla jsou podle pravidel dotačního programu vázána po dobu udržitelnosti projektu na dopravní výkony, pro které byla pořízena,“ vysvětlila Dosedělová.

Po elektrické trakci chce Ústecký kraj podobně řešit i provoz na neelektrifikovaných tratích.

Autor: Jan Sůra

15.7.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel základní školy 26 000 Kč Učitelé na základních školách pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami Učitelka/učitel pro 1. stupeň. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: místo výkonu práce: Pod Nemocnicí 2503 Louny, Hledáme učitelku/učitele pro 1. stupeň. Praxe ve školství a speciální pedagogika jsou vhodné. Požadujeme kvalifikaci učitelství dle zákona 563/2004 Sb., §7, kreativitu, psychickou odolnost, individuální přístup k žákům a pochopení pro jejich odlišnosti a problémy, důslednost a pozitivní přístup při práci se žáky. , Nabízíme malý pracovní kolektiv, vzájemnou pomoc a podporu, nízký počet žáků ve třídě. Platové podmínky podle tarifů pro ped. pracovníky podle délky praxe. , Uchazeči posílejte životopis na e-mail: skola.dpl@centrum.cz. Pracoviště: Základní škola při dětské psychiatrické nemocnici, louny, příspěvková organizace [895], Pod Nemocnicí, č.p. 2503, 440 01 Louny 1. Informace: Jana Gottfriedová, +420 415 620 180. Výroba - Výroba Obsluha strojů 85 Kč Obsluha stacionárních strojů a zařízení jinde neuvedená strojník výrobny krmných směsí. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 85 kč, mzda max. 100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: 5. května 352 Dobroměřice , Pracovní náplň:, Přesun hmot, polotovarů, výrobků, pomocné a manipulační práce. Obsluha dopravníku při přemísťování naplněných pytlů po pytlování, provádění obsluhy stroje na zašívání naplněných pytlů, označení pytlů etiketou, úklid výrobních prostor., Požadujeme: Vzdělání nerozhoduje, manuální zručnost, spolehlivost, Nabízíme:5 týdnů dovolené, příspěvek na stravování, zaškolení na pracovišti, Kontakt: Ing. Miloš Špale, tel: 602 209 017 (7-15,00 hod)nebo email: milos.spale@primagra.cz. Pracoviště: Primagra, a.s. - provozovna dobroměřice, 5. května, č.p. 352, 440 01 Louny 1. Informace: Miloš Špale, +420 602 209 017,601 574 145. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 18 000 Kč Prodavači v prodejnách Prodejce ojetých vozů. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: místo výkonu práce: 5.května 2645 Louny, Pracovní náplň: prodej vozů škoda, komunikace se zákazníky, uzavírání úvěrových a leasingových smluv, fakturace., Požadavky: Praxe s jednáním s lidmi, chuť se vzdělávat. , Nabízíme práci v moderním prostředí s nejnovějšími modely ŠKODA AUTO, STRAVENKY, kontakt: tel.: 415657078, e-mail: miroslav.holub@okim.cz. Pracoviště: Okim spol. s r.o., provozovna louny, 5. května, č.p. 2645, 440 01 Louny 1. Informace: Miroslav Holub, +420 415 657 078. Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 13 000 Kč Pomocní dělníci ve výrobě pomocný dělník ve výrobě. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč. Volných pracovních míst: 13. Poznámka: místo výkonu práce: Tatinná 60, 438 01 Bitozeves, areál Yanfeng Cais, krátkodobé zaměstnání, požadujeme pracovitost, zodpovědnost, flexibilitu, zručnost, spolehlivost, dodržování pracovních postupů, kontakt: 775588928 od 6,00 do 12,00 hod, pros@ospro.cz. Pracoviště: Delta invest job o.z., pracoviště yanfeng cais, Průmyslová, č.p. 1060, 438 01 Žatec 1. Informace: Miroslav Pros, +420 775 588 928.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fotbalová rozlučka Tomáše Rosického

Hráči McDonald´s Cupu se zúčastnili rozlučky Tomáše Rosického. Co jim vzkázal?

Policie, ilustrační foto

Svědek honil zloděje, ten radši peněženku zahodil

Pozor na požáry. Kvůli suchu hrozí na severozápadě Čech a jihu Moravy

Severní Čechy - Na severozápadě Čech a jihu Moravy platí kvůli suchu nebezpečí požárů a následných škod. Jde o Ústecký kraj, Českolipsko a čtyři okresy Jihomoravského kraje.

Nehod v okrese je víc, mrtvých ale ubylo

Lounsko - Na silnicích v okrese zemřelo oproti loňsku o tři lidi méně.  

Provoz na turistických linkách končí příští víkend

Okres Louny – Na všech šesti turistických železničních linkách v Ústeckém kraji skončí letošní provoz v neděli 28. října.

Na Kamenném Vršku v Žatci se připravují další parcely

Žatec – V lokalitě Kamenný Vršek v Žatci poblíž stadionu Flora se připravují další parcely pro individuální výstavbu rodinných domů. V místě pracují zemní stroje, přemisťuje se ornice.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT