U Výškova na Žatecku skončila rekonstrukce silničního mostu přes železniční trať Postoloprty – Most. Na silnici II/250 Žatec – Břvany vyrostl v místě zchátralého přemostění ze sedmdesátých let nový most, první svého druhu v okrese Louny a zřejmě i Ústeckém kraji.

Dosud ojedinělá konstrukce by podle stavitelů měla řidičům sloužit bez jakýchkoliv větších zásahů minimálně sto let. Původně se s ní ale nepočítalo.

Ve čtvrtek 8. září se nový most po zhruba roční rekonstrukci slavnostně otevřel, řidičům už několik týdnů slouží. „Stav původního mostu byl špatný, kvůli tomu došlo na snížení hmotnosti projíždějících aut. Kdyby se nepřistoupilo k rekonstrukci mostu, za pár let by musel být pro automobilovou dopravu uzavřen,“ řekl Jaroslav Volmut, jednatel společnosti JOEL, která rekonstrukci mostu provedla.

V jak špatném stavu most byl, se ukázalo až po zahájení stavebních prací a sejmutí svrchní části komunikace. „Ukázalo se, že nosné konstrukce mostu jsou v tak špatném stavu, že by jejich oprava byla náročná a prodražila by se. Průzkumy před zahájením rekonstrukce to neodhalily,“ sdělil J. Volmut.

Vlastník mostu a investor rekonstrukce, Ústecký kraj, proto měl na výběr – buď provést rekonstrukci podle původního záměru, která by ale byla rozsáhlejší a dražší, než se čekalo. Nebo přistoupit ke změně technologie rekonstrukce. Došlo na druhou variantu a u rozvodny ve Výškově vznikl úplně jiný most. Původní železobetonová konstrukce nad železniční tratí byla nahrazena betonovou klenbou a zasypána zeminou. Na ní vede silnice. Most tak spíš vypadá jako tunel.

Padesát milionů nyní ušetří další peníze později

Cena za rekonstrukci se zvýšila z 37 na téměř 50 milionů a doba prací se protáhla o několik měsíců. „Kraj ale na druhou stranu ušetří na údržbě mostu v budoucnu. Nový most je prakticky bezúdržbový se životností minimálně sto let,“ řekl J. Volmut. „Kdyby původní most nebyl tak poškozený a postupovalo se podle původního projektu, nynější konstrukce by tady nestála,“ sdělil René Budjač, radní Ústeckého kraje.

Rekonstrukci mostu provázela jeho dlouhá uzavírka a několikakilometrová objížďka kolem Postoloprt. Přes most podle sčítání dopravy jezdí denně zhruba sedm set aut, silnice je důležitou spojkou mezi Žateckem a Elektrárnou Počerady, která se nachází nedaleko. Řada řidičů, i nákladních automobilů, si při cestě do elektrárny, ve které se nyní staví nový výrobní blok, krátila cestu přes Výškov. „Jsme rádi, že rekonstrukce skončila, hlavně kvůli nákladním autům, která si přes Výškov krátila cestu do elektrárny. Dost nám poškodila cesty ve vesnici,“ řekl starosta Výškova Josef Chalupný.