Třináct životů vyhaslo v roce 2017 na silnicích okresu Louny. Za posledních deset let zemřelo více lidí na komunikacích v regionu jen v letech 2014 a 2008. Podle odborníků by se čísla výrazně snížila, kdyby byly konečně hotové rychlostní silnice na Prahu.

„V roce 2017 v okrese Louny bohužel zemřelo na silnicích třináct lidí,“ potvrdil neradostné číslo Jiří Král, šéf lounské dopravní policie. Celkem policisté loni šetřili 1425 nehod, 17 lidí bylo těžce zraněno, 310 lehce. Škody přesáhly 82 milionů.

Loňský rok se tak v počtu obětí na cestách zapíše do statistik mezi ty nejtragičtější v okrese Louny za posledních deset let. V roce 2017 bylo více mrtvých než v letech 2016 a 2015, trend posledních let, kdy počty mrtvých klesaly, se bohužel nepotvrdil. Jen v letech 2014 a 2008 bylo v regionu obětí více než v loňském roce.

Přitom čísla z celé republiky jsou v roce 2017 nejpozitivnější od vzniku České republiky, loni zemřelo nejméně lidí – 507.

Hlavní tahy kapacitně dávno nestačí

Velmi vážná nehoda se odehrála třeba začátkem prosince v Peruci, zemřeli po ní dva lidé. Loni byli v okrese usmrceni také dva neosvětlení chodci.
Na konci roku zemřeli také dva lidé při nehodě nedaleko Nechranické přehrady, tento karambol se ale zapsal do statistik už chomutovského okresu. I když aktéři byli z Lounska.

Nahlédněme nyní do dlouhodobých statistik. Celkem za posledních deset let zemřelo na cestách okresu Louny 126 lidí.

Předloni vyhaslo 9 životů, v roce 2015 zemřelo na komunikacích v regionu 8 lidí. Velmi tragický byl ale rok 2014, policejní statistiky mluví o 20 mrtvých. Tehdy došlo hned k několika nehodám s více mrtvými na rychlostních komunikacích. V roce 2013 bylo 8 úmrtí, v roce 2012 zahynulo 12 lidí. Rok předtím 10, v roce 2010 zemřelo na silnicích 11 lidí, stejně jako v roce 2009. Rok 2008 byl za poslední léta nejtragičtější, zemřelo 24 lidí. Rok předtím 10 lidí, v roce 2006 to bylo 16.

Nejtragičtější nehody se v okrese Louny dlouhodobě dějí hlavně na nedostavěných úsecích rychlostních silnic na Prahu. Hlavně na R7 z Lounska do hlavního města, a také na R6 z Podbořanska na Prahu. Křížků je tam dost a dost.

close Obchvat Loun. Zatím jsou postavené jen dva pruhy budoucí dálnice D7 info Zdroj: Deník / Zdeněk Plachý zoom_in

Často tam dochází k nehodám s více mrtvými. Hustota dopravy tam dlouho hodně převyšuje čísla, na které byly silnice stavěny. Ve špičkách předjíždět je téměř nemožné. Někdy na dvou nejvytíženějších cestách v regionu řidiči příliš riskují. „Jsou hodně přetížené, kapacitně už vůbec nestačí, často tam dochází k velmi tragickým nehodám. A zbytečně. Zabránit tragédiím by jednoznačně pomohla dostavba rychlostních silnic,“ říká dlouhodobě Jiří Král.

„Čtyři pruhy, mimoúrovňová křížení, svodidla. Jedině to zabrání čelním střetům a fatálním následkům. Kde máme směrové rozdělení, tam je velmi málo smrtelných nehod. Statistiky to jasně dokazují,“ pokračuje vedoucí dopravních policistů v okrese Louny.

Vůbec nejnebezpečnějším místem na komunikacích v regionu je podle odborníků odbočka na Smolnici na silnici I/7 na Prahu. Je tam údajně nejvíce nehod, i vážných. Často se tam stává, že do auta, které odbočuje, vrazí další šofér, někdy bohužel „odhodí“ to první do protisměru. „Jezdí se tam rychle a to odbočování je tam špatně vyřešené,“ myslí si například Jakub Novotný, který tam často projíždí.

Místem, kde je také hodně karambolů, je nedokončený obchvat Loun. A to i přesto, že ve velké části je zákaz předjíždění. Nebezpečné jsou na těchto silnicích také přechody mezi čtyřpruhy a dvoupruhy, řidiči často pokračují ve větších rychlostech.

„Říkáme to pořád dokola, ale šoféři musí dávat vždy dobrý pozor. Zbytečně neriskovat, nepřeceňovat se, jezdit s rozvahou a rozumem, jinak jsou nebezpeční,“ dodává Jiří Král.