Umíme to levněji, vzkázal český výrobce autobusů SOR Libchavy Ústeckému kraji. Reagoval tak na smlouvy zveřejněné Dopravní společností Ústeckého kraje (DSÚK), z nichž vyplývá, za kolik přesně si kupuje celkem 161 autobusů od společností Zliner (dodá autobusy Iveco) a Scania. Ukázalo se totiž, že nové autobusy stejné kategorie kupuje podstatně dráž, než je běžné jinde. SOR Libchavy proto už po uzavření smlouvy nabídl kraji nákup levnějších autobusů požadovaných parametrů.

Jeden 12metrový autobus Scania vyjde podle smlouvy na 6,98 milionu korun bez DPH, jeden kategorie 10,5 metru od Iveca pak na 5,98 milionu korun. Celkem jde až o 71 12metrových autobusů Scania Citywide LE a až 90 autobusů Iveco Crossway o délce 10,5 metru.

Do Loun přijelo voskové muzeum lidských abnormalit
FOTO: Louny navštívilo muzeum voskových figurín. Ukazuje lidské podivnosti

Cena, kterou kraj získal v jednacím řízení bez uveřejnění, ale vzbudila na trhu značný rozruch. Přestože jde o velký kontrakt, u kterého je možné počítat spíše s množstevní slevou, ve skutečnosti jsou ceny výrazně vyšší. Například společnost Transdev, která loni v prosinci převzala velkou část provozu v Moravskoslezském kraji, uvedla, že autobus kategorie 10,5 metru koupila za 4,07 milionu korun bez DPH, dvanáctimetrový pak za 4,135 milionu korun. U dvanáctimetrového je tak cena o dvě třetiny vyšší. V obou případech jde o autobusy značky SOR. Ředitel DSÚK Milan Šlejtr tvrdí, že postupovali plně podle zákona. „Těžko se budeme vyjadřovat k zakázce jiné firmy, která je soukromá, může oslovit konkrétní společnost a vyjednat si s ní podmínky vyhovující oběma stranám. DSÚK jako příspěvková organizace je striktně vázána zákonem o veřejných zakázkách a je limitována nabídkami, které v řízení dostane. Dalším faktorem jsou požadované podmínky, jako je třeba kompletní vybavení autobusů či nastavení sankcí,“ odpověděl Šlejtr na dotaz ohledně vysokého rozdílu cen autobusů u Transdevu a DSÚK.

Lepší, přesto levnější

Vysoká cena je patrná i při srovnání s jinými nákupy. Například ČSAD Liberec v závěru roku koupila dva 15metrové třínápravové autobusy VDL, které spadají spíše do kategorie zájezdového než příměstského vozu, jeden za 7,3 milionu korun. Busy pro ČSAD Liberec mají přitom výrazně větší kapacitu.

ČSAD MHD Kladno na podzim uzavřela kontrakt na nákup čtyř 12metrových autobusů Iveco, kde jeden vyšel na 4,6 milionu korun. I když se mohou autobusy lišit výbavou, rozdíly v cenách jsou značné.

Ilustrační foto
Dřevěný panel zavalil v Podbořanech dělníka. Vyprostit ho museli hasiči

DSÚK hledala dodavatele nejprve ve veřejné soutěži, do ní se ale nikdo nepřihlásil. Poté, co DSÚK tendr zrušila, začal soutěž na podnět SOR Libchavy řešit i antimonopolní úřad, správní řízení však ukončil. DSÚK proto po schválení krajem vypsala jednací řízení bez uveřejnění 12. prosince. Už 21. prosince bylo hotovo a radní schválili uzavření smlouvy s vítězi.

V jednacím řízení SOR vůbec neoslovili. Vysvětlují to tím, že ve veřejné soutěži nabídku nepodal, protože nebyl schopen splnit podmínky. Koho oslovili a proč, ale DSÚK nechce uvést.

Podle obchodního ředitele SOR Libchavy Filipa Murgaše nechce DSÚK se SORem komunikovat a do jednacího řízení jej vůbec neoslovila. Přesto firma SOR na kraj poslala nabídku s tím, že by autobusy zvládla vyrobit výrazně levněji. „Na základě předběžné technické specifikace uvedené v zadávací dokumentaci jsme vypracovali nabídku, kterou jsme poslali Ústeckému kraji i DSÚK. Je výrazně nižší než vysoutěžená cena,“ dodal Murgaš.