Stát při výstavbě silničního obchvatu Lubence na Podbořansku výrazně ušetří. Podle projektu se mají čtyři kilometry nové dálnice postavit za miliardu a půl, v probíhajícím výběrovém řízení „nejlevnější“ stavební společnosti nabídly částky o třetinu nižší. Obchvat Lubence je jedním z 11 připravovaných úseků dálnice D6 Praha – Karlovy Vary.

Ředitelství silnic a dálnic zveřejnilo nejnižší nabídky, které ve druhém kole výběrového řízení obdrželo. Ty se pohybují kolem miliardy korun. Tu nejnižší, 992 milionů korun, nabízí největší německá stavební společnosti Hochtief. Částka z předpokládané ceny z projektové dokumentace tak klesla na 67 procent.

Celkem dostalo ŘSD ve druhém kole výběrového řízení osm nabídek, do prvního kola se přihlásilo o pět firem víc.

Mapka ukazuje, kudy povede silniční obchvat Lubence.
Dočká se Lubenec obchvatu? Stavba má začít na podzim

ŘSD chce zahájit stavbu obchvatu Lubence ještě letos. „Během podzimu bychom měli získat stavební povolení a zároveň chceme dokončit výběrové řízení na zhotovitele. Náš plán je ještě letos začít. Tedy předat staveniště s tím, že by se do konce roku rozjely přípravné práce. Hlavní stavební činnost by začala na jaře příštího roku,“ vysvětlil tiskový mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Pokud by se ale některý z účastníků výběrového řízení odvolal, přineslo by to posunutí zahájení stavby.

Mapa ukazuje, kudy povede obchvat Lubence na dálnici D6Zdroj: ŘSD

Mapa ukazuje, kudy povede obchvat Lubence na dálnici D6   Zdroj: ŘSD

Obchvat Lubence povede severně od městečka, součástí bude mimoúrovňová křižovatka se silnici Podbořany – Chýše. Nová dálnice u Lubence dvakrát překlene několikasetmetrovými mosty údolí říčky Blšanky. Počítá se se dvěma protihlukovými stěnami v celkové délce přes půl kilometru.

Na výstavbu obchvatu čekají obyvatelé městečka s patnácti sty obyvateli dlouhé roky. Podle výsledků sčítání dopravy z loňského roku Lubencem po silnici Praha – Karlovy Vary denně projede devět tisíc aut. „Příprava stavby běží, ale po tolika letech slibů, uvěříme, až se začne skutečně stavět. Ale už se v tom udělalo tolik, že se snad opravdu začne. Pro Lubenec to bude velká úleva, provoz na silnici je enormní a nebezpečný. Budeme jenom rádi, až bude obchvat hotový,“ sdělil Jiří Chaloupecký, starosta Lubence.

Pokud se začne ještě letos, nová dálnice u Lubence by měla být uvedena do provozu na přelomu léta a podzimu roku 2020.

Budoucí trasu obchvatu Žiželic vyznačují kolíky
Kolíky v polích ukazují, kudy povede obchvat Žiželic

ŘSD by ještě letos chtělo začít stavět další dva úseky dálnice D6 ve středních Čechách u Řevničova a Krušovic. Ty by měly současnou dálnici od Prahy k Novému Strašecí prodloužit o deset kilometrů. I v tomto případě probíhá druhé kolo výběrového řízení, pokud se začne letos, řidičům začnou úseky Nové Strašecí – Řevničov a obchvat Řevničova sloužit také v roce 2020.

I v případě těchto dvou úseků stát výrazně ušetří. Předpokládaná cena za novou pětikilometrovou dálnici mezi Novým Strašecím a Řevničovem byla miliarda korun, nejnižší nabídka od sdružení firem v čele s teplickými Vodohospodářskými stavbami je na částku sedm set milionů korun.
V případě obchvatu Řevničova a sousedních Krušovic je pravděpodobné, že výběrové řízení srazí cenu z předpokládané 1,8 miliardy někam k jedné miliardě korun.

Stavba dálnice. Ilustrační foto.
Nový úsek dálnice D7 se rýsuje, na celou si počkáme nejméně do roku 2024

Celá dálnice D6 mezi Prahou a Karlovými Vary by měla být podle současných předpokladů hotová někdy v letech 2025 až 2030. Jako poslední se budou stavět úseky na Karlovarsku a také 12 kilometrů dlouhý úsek na Podbořansku mezi Lubencem a křižovatkou se silnicí I/27 Most – Plzeň poblíž Jesenice.