Šest set milionů korun by každý rok potřeboval Ústecký kraj na opravy silnic II. a III. třídy, aby konečně řidiči přestali „remcat" a aby silnice byly v pořádku. Na příští rok je ale v rozpočtu jen pětadvacet milionů, jestli se nenajdou další finanční zdroje, tak se opravy téměř zastaví. Peníze schází kvůli splácení pokut za chyby v evropských dotacích.

„V rozpočtu kraje na rok 2014 je na opravy silnic schválena částka dvacet pět milionů korun. Další peníze se mohou najít v průběhu roku, jako se to podařilo i letos," dává alespoň malou naději řidičům Magdalena Hanáčková, tisková mluvčí Ústeckého kraje.

Řidiči jsou hodně naštvaní. Silnice jsou děravé, navíc po zimě se dají čekat další a další rozbité úseky. A pokud se nebude rekonstruovat… „Už teď jsou některé silnice ve strašném stavu a když ještě přestanou dávat peníze do oprav, jestli se opravy zastaví, úplně se to rozsype," rozčiluje se Petr Chot.

Kraj platí stamilionové pokuty

A proč je peněz na příští rok tak málo? Ústecký kraj musí totiž splácet obří stamilionové pokuty za podvody, chyby a netransparentnost při nakládání s evropskými dotacemi, nejvíce to odnesla právě kolonka určená na rekonstrukce silnic. Pětadvacet milionů bude stěží stačit na základní záplatování.

Šanci získat další zdroje na opravy komunikací vidí regiony, pro Ústecký kraj kvůli pokutám z Evropy trochu paradoxně, v evropských fondech. Existuje údajně možnost, že v příštím roce by regiony získaly zhruba dvě miliardy právě na rekonstrukce komunikací II. a III. třídy. Na Ústecký kraj by připadlo 800 milionů, na okres Louny zhruba 100 milionů. Peníze ale zatím vůbec nejsou jisté, zda budou k dispozici je prozatím ve hvězdách, převod financí z jiných fondů musí ještě schválit Evropská komise.

Zase se opravuje na sklonku roku

Letos použil Ústecký kraj na opravy silnic ve všech sedmi okresech nakonec 191 milionů korun. V původním rozpočtu měl přitom 100 milionů, během roku našel ale další zdroje. Navíc ke konci roku přišly další desítky milionů ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Za tyto peníze probíhají opravy teď na konci roku, kraj čelí kritice, že rekonstrukce nebudou dostatečně kvalitní. „Podmínkou přidělení pětačtyřiceti milionů ze Státního fondu dopravní infrastruktury je vyčerpání v tomto roce. Bohužel, ministr dopravy v demisi nechtěl dlouho smlouvy s kraji podepsat, čímž jsme přišli o několik týdnů, kdy už se mohlo opravovat," vysvětluje mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková.

„Ústecký kraj měl ale naštěstí vysoutěžené dodavatele oprav, mohlo se tedy s pracemi začít hned, většina proto již je hotova. Některé se samozřejmě ještě dodělávají s ohledem na klimatické podmínky. Nepokládá se živičný povrch, když jsou teploty kolem nuly," dodala na dotaz Deníku Hanáčková. Řidiči z okresu Louny by jí ale mohli oponovat. V minulých dnech bylo běžně v regionu k vidění pokládání asfaltu i ve dnech, kdy mrzlo.

Letos šlo do okresu Louny do oprav nadstandardních šedesát milionů korun, běžně je to méně. Opravovalo se celkem sedmnáct úseků. Ústecký kraj v okrese Louny spravuje 216 kilometrů silnic druhé třídy a 615 kilometrů komunikací třetí třídy.