VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nebezpečné kaly budou vozit také přes Libčeves

Čížkovice, Libčeves - Odpad z Ostravy se má denně vozit na nákladních autech. Projíždět má i Lounskem a Českým středohořím.

12.12.2011
SDÍLEJ:

Čížkovická cementárna - zahájení spalovací zkoušky spoluspalování materiálu Geobal (ostravské kaly). Akce je spojená s měřením emisí akreditovanou laboratoří.Foto: Deník/Karel Pech

Tím, že Krajský úřad Ústeckého kraje v září vydal 20. změnu integrovaného povolení skládkovému komplexu Celio u Litvínova, nepřímo tím povolil přepravu nebezpečného odpadu také přes Lounsko.

Ostravské upravené kaly se budou vozit z litvínovského Růžodolu do čížkovické cementárny téměř denně. A to pouze nákladními vozy - až do konce roku 2017. Zatím.

Na trase náklaďák projede několika obcemi či je jen těsně mine. Jsou jimi: Most, Korozluky, Skršín, Libčeves, Želkovice, Třebívlice, Podsedice, Třebenice, Jenčice, Čížkovice. Na Lounsku navíc auto vjede do Chráněné krajinné oblasti České středohoří.

Na silnici I/15 se přitom často stávají dopravní nehody, zejména úsek mezi Libčevsí a Želkovicemi se stal osudným pro mnoho kamioňáků. V červenci na tomto místě například havarovala cisterna s asfaltem.

Kraj údajně dopravu neovlivní

Krajský úřad nyní dává od přepravy ruce pryč. „Otázka přepravy z Celia do cementárny v Čížkovicích nespadá do působnosti krajského úřadu. Podmínky a zabezpečení mají společnosti ošetřené vlastní smlouvou,” sdělila stroze krajská mluvčí Magdalena Hanáčková.

Deník se při speciální spalovací zkoušce zeptal koordinátora a bývalého ředitele cementárny Jana Votavy, jak je to s dopravou. Ten odkázal na Celio s tím, že do té doby, než auto projede bránou cementárny, je Geobal 4 ve vlastnictví skládky.

Kraj dnes argumentuje tím, že doprava je v režimu ADR a neřeší ji žádné povolení.„Jelikož (auta) převáží nebezpečný odpad, doprava by měla být zabezpečena automobily ADR. Toto neřeší žádné integrované povolení, předpisy dopravy jsou řešeny v režimu ADR,” dodala Magdalena Hanáčková z krajského úřadu.

„Vše je v souladu s platnou legislativou, tzn. v režimu ADR (přeprava nebezpečných látek po silnici),” reagoval Jindřich Kauca, předseda představenstva Celia. Z legislativy například vyplývá, že skládka i příjemce nebezpečného odpadu, tedy cementárna, musí jmenovat bezpečnostního poradce. Za porušení předpisů o přepravě nebezpečných věcí dle ADR/RID je v zákonech stanovena sankce ve výši až do milionu korun.

Bezpečná doprava?

„Přeprava je realizována nákladními automobily a kontejnery, které budou zajištěny proti atmosférickým vlivům buď plachtou nebo ocelovým víkem,” pokračoval Kauca. „Přeprava Geobalu 4 nebo jakýchkoliv nebezpečných odpadů nepotřebuje zvláštní povolení. Vozidla, která přepravu zajišťují, musí být vybavena a schválena pro režim ADR a řidiči musí být ze zákona o silniční přepravě proškoleni ve specializovaných centrech.”

Kauca dále tvrdí, že „přeprava automobily probíhá již řadu let v maximálním počtu 4-5 souprav denně.” Přestože do cementárny vede železniční vlečka, „přeprava po železnici není možná, protože z Celia žádné koleje nevedou,” argumentoval šéf litvínovské skládky na dotaz Deníku, proč musí po silnici přes obce jezdit nákladní auta a nevyužívá se vlaku.

„Dodržování pravidel je často kontrolováno Policií ČR. Pokud by došlo k havárii vozidla, což nelze nikdy vyloučit, postupuje se standardními havarijními postupy,” uvedl dále Kauca. „Výhodou je, že Geobal 4 je z dehtu a ten je velice málo vyluhovatelný. Pokud by se vysypal, došlo by velice jednoduše k jeho opětovnému naložení a spálení v cementárně. Materiál je pevného skupenství a životní prostředí by znečistil minimálně. Sanace zasaženého území by byla velice snadná.”

Podle šéfa skládky Celio během posledních let firma takto přepravila více než 50 tisíc tun kalů z litvínovského Záluží k energetickému využití v čížkovické cementárně.

R. Pešout, M. Vokurka

12.12.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Politolog Zdeněk Zbořil

Politolog Zdeněk Zbořil předpokládá rozpad Okamurovců

V pátek 20. října kolem třetí hodiny v Základní škole Havlíčkova odvolil i lídr krajské kandidátky Pirátů Mikuláš Peksa z Litoměřic
161

Mikuláš Peksa, Piráti: Naši voliči přišli odevšad

AKTUALIZOVÁNO

Víte si rady s dýní? Pošlete nám svůj nejlepší recept!

Dýně, druh tykve, má v kuchyni široké využití. Byť nejznámější je asi polévka, lze ji připravovat na mnoho způsobů, vařit, péct nebo zavařovat. Pochlubte se, jak si tuto zeleninu vychutnáváte vy!

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

Čtyři červené, dvě penalty a další těsná prohra fotbalistů Loun

Louny /FOTO/ – Po velmi dobře odehraném, leč prohraném utkání na Kladně přivítaly Louny na domácím trávníku další celek z horních pater tabulky, Český Brod.

Na sídlišti ČSA netekla kvůli havárii voda

Louny – Dodávky měly být podle odhadů obnoveny do 11 hodin.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT