Petrohrad na Podbořansku nechce betonárnu v areálu bývalé cihelny, kterou plánuje stavět firma Ekostavby Louny kvůli dostavbě silnice R6. Obec proto mění územní plán, firma ale už pozemky koupila a investovala i do demolice objektů na místě. V obci s asi 650 obyvateli u hranic Ústeckého, Karlovarského a Středočeského kraje se v únoru projednával posudek vlivu na životní prostředí. Podle zpracovatelů posudku ale vliv betonárny na obec a její obyvatele není závažný, a doporučí proto ministerstvu životního prostředí, aby se stavbou souhlasilo.
„Ekostavby věděly už v roce 2010, kdy pozemky kupovaly, že obec tady betonárku nechce," řekla starostka Petrohradu Jitka Dondová. Jednatel Ekostaveb Louny Jiří Benda ale tvrdí, že pozemky bývalé cihelny společnost kupovala v dobré víře a v souladu s tehdejším územním plánem obce. Radnice si ale teď nechává zpracovat nový, který výstavbu betonárny a následně obalovny živičných směsí v místě nebude umožňovat.
Místním lidem vadí především prašnost takového provozu, od kterého je obec po větru, a zvýšený provoz. Argumentovali i tím, že betonárna už je v několik kilometrů vzdálených Kryrech.
17 náklaďáků v obci tam a zpět každou hodinu
Podle investora má betonárna vyrobit 65 metrů krychlových za hodinu. Místní tvrdí, že to bude znamenat 17 nákladních aut, která za hodinu vjedou do areálu a zase z něj vyjedou. Betonárna paradoxně souvisí se stavbou, která má obci s nadměrným provozem pomoci dostavbou dalších úseků rychlostní silnice R6 z Prahy do Karlových Varů. Nyní auta jedoucí po R6 projíždějí přímo obcí.
Ekostavby Louny na ni chtějí dodávat suroviny, ale nemají jistotu, že stavitel bude odebírat materiál zrovna od nich. „Veřejné soutěže se nemůžete zúčastnit, pokud nemáte v dostatečné blízkosti zařízení. Navíc je pravděpodobné, že stavební firmy by odebíraly směsi z nejbližší obalovny," uvedl jednatel Benda. Právě proto si firma vybrala právě Petrohrad, ležící v polovině nedostavěného úseku. Obci nabízí pracovní místa, místním to ale nestačí.
Betonárna má být dočasnou stavbou pouze po dobu výstavby silnice R6, zatím ale nikdo neví, kdy by se silnice mohla dostavět. Podle starostky se v místní kronice psalo o záměru stavby už před 55 lety. Ředitelství silnic a dálnic pokračuje v přípravě stavby obchvatů obcí na trase silnice R6, zejména ve výkupech pozemků a úpravách projektové dokumentace. To je příklad i nedalekých Lubence, Hořoviček a Hořesedel, kde by se obchvaty mohly začít stavět mezi lety 2015 až 2020. Další úseky silnice R6 na Podbořansku, včetně toho u Petrohradu, jsou ale v nedohlednu.
Nyní je dostavěn úsek silnice R6 mezi Chebem a Karlovými Vary. Ve směru na Prahu ale pokračuje rychlostní silnice až od Nového Strašecí.
Vanda Králová
Čtěte také: Z cihelny se má stát betonárka!