Možnosti má nastínit dopravní komise. Radní jí uložili navrhnout řešení zpoplatnění celého centra města a sjednotit cenu a dobu placení u parkovacích automatů.

„Předpokládám, že komise přijde s návrhy, na základě kterých rozhodneme, co dál. V současné době je část parkování na náměstí Svobody zpoplatněna, část není, je v tom chaos. A chtěli bychom také sjednotit cenu a dobu placení u jednotlivých parkovacích automatů ve městě, jsou v tom rozdíly, což některé lidi mate,“ popsal starosta Radim Laibl.

Placené parkování v centru je ve městě dlouhodobě diskutované téma. Žatec je jedním z mála historickým sídel, kde se v jeho jádru za parkování neplatí. Platilo se ve velké míře v devadesátých letech minulého století. Radnice v roce 1999 automaty po pěti letech zrušila s argumentem, že náklady na jejich provoz jsou vysoké. Počet aut v centru se ale značně zvýšil, vedení města se proto muselo problematikou zabývat znovu.

Kontejner na žateckém sídlišti.
Patříte mezi 4000 lidí v Žatci, kteří nezaplatili za odpad? Pozor na exekuci

V roce 2009 se vrátil první parkovací automat, postupně se jejich počet navýšil. V současné době je jich po Žatci dohromady sedm. Zpoplatněné jsou dvě části náměstí Svobody, parkoviště na Kruhovém náměstí, před poštou, ve Smetanově ulici u finančního úřadu, vedle polikliniky a za budovou městského úřadu v ulici Obránců míru.

„K dalšímu zpoplatnění parkování na náměstí Svobody se mělo přistoupit po dokončení rekonstrukce Nákladní ulice, kde pod hradbami vzniklo nové parkoviště. K tomu ale nedošlo,“ připomněl bývalý předseda dopravní komise Bohumil Janouš.

Další parkovací plocha poblíž centra má vzniknout letos v proluce za garážemi mezi Tyršovou a Jakubskou ulicí, zastupitelé by na své nejbližší schůzi na ni měli z rozpočtu města uvolnit 2,3 milionu korun.

Část ulice Otokara Březiny, od křížení s ulicí Bratří Čapků až k ulici Volyňských Čechů, bude od poloviny března do konce května úplně uzavřena.
V Žatci na několik měsíců uzavřou ulici Otokara Březiny. Vodaři vymění sítě

Radnice díky automatům vybere na poplatcích za parkování v průměru 60 tisíc korun měsíčně. Část peněz ale míří zpět do „strojů“, například loni nechala radnice tři nejporuchovější za půl milionu korun vyměnit.

Po změně systému zpoplatnění volají například někteří majitelé provozoven v centru Žatce. „Podle mě je velký problém, že se v centru nedá zaparkovat, náměstí je jedna velká odstavná plocha pro auta. Zákazník, který nemá kde zaparkovat, radši jede jinam,“ řekl majitel zverimexu na náměstí Svobody Radek Urban.

Podobný názor má i majitel kavárny Mlsná koza ve Dvořákově ulici Libor Dongres. „Parkování v centru je dlouhodobě neudržitelné, placení považuji za nezbytné. Nicméně musí být zavedeno plošně a lidi, kteří chtějí parkovat delší dobu zdarma, odkazovat například na parkování pod hradbami, kde je dnes téměř prázdno. Současné řešení, kdy se zavedlo placené parkování jen v části náměstí Svobody, naopak situaci u nás ve Dvořákově ulici pomohlo zhoršit,“ řekl.

Výroba ve společnosti Exyte. Firma míří do průmyslové zóny Triangle.
Do Triangle míří další firma. Exyte se rozjede už letos, zaměstná až 130 lidí

Také Petr Šimáček, předseda žateckých rodáků, kteří na náměstí Svobody provozují galerii, je pro zavedení plošného placeného parkování. „Je ale nutné současně řešit parkování rezidentů a aut zásobování. Parkoviště v Nákladní ulici se v případě zpoplatnění náměstí zaplní, bylo by dobré se vrátit k myšlence parkovacího domu blízko centra,“ uvedl.

O parkovacím domě poblíž centra se v Žatci mluví několik let, k jeho realizaci se nepřistoupilo kvůli vysokým nákladům.