Za volant alkohol nepatří. Tisíckrát omílanou větu zřejmě stále nepochopili někteří řidiči v Ústeckém kraji, kteří pod vlivem této drogy způsobili nehodu. Dopravní policie letos eviduje celkem 191 případů, kde roli sehrál alkohol. Od ledna do července vzrostl počet těchto dopravních nehod oproti loňsku o 34. Nejvíce opilých řidičů způsobilo nehodu v Děčíně, nejméně naopak v Mostě.

Za vzrůstajícím počtem nehod stojí podle dopravního experta BESIPu Jana Pechouta horké počasí. „Řidič si dá k obědu raději pivo než limonádu, a přestože si třeba uvědomuje, že za volant nesmí, věří, že mu to projde. Podobně to platí o večírcích a zbytkovém alkoholu druhý den,“ říká Jan Pechout.

Chladný podzim. Ilustrační foto.
V noci bylo méně než deset stupňů, ve Volarech naměřili minus 8,5 stupně

Na rostoucích číslech mají podle něj podíl také zvýšené kontroly ze strany policie. „Obecně je povinnou součástí každé běžné silniční kontroly provedení dechové zkoušky na alkohol. Na konci prázdnin během plánovaných akcí celkový počet kontrol zvýšíme,“ varuje krajská policejní mluvčí Jana Slámová.

V některých známých případech alkohol za volantem v kraji i zabíjel. Například v kauze opilého řidiče, který před dvěma roky na Teplicku po osmi pivech a třech panácích zabil sedmiletého chlapce. Vážně přitom zranil i jeho o dva roky staršího bratra a jejich babičku. Soud ho před pár týdny propustil podmínečně na svobodu.

Jak je to v Evropě

Maďarsko: Absolutní zákaz řízení motorových vozidel pod vlivem alkoholu.
Německo: Povolený obsah alkoholu v krvi je 0,5 promile. U řidičů do 21 let se snižuje na 0,0 promile. To samé platí i pro starší řidiče, kteří mají řidičský průkaz kratší dobu než dva roky.
Polsko: Povolený obsah alkoholu v krvi je 0,2 promile.
Rakousko: Pokud má řidič v krvi 0,5 promile alkoholu nebo více (popřípadě v dechu 0,4 mg/l a více), nesmí řídit motorové vozidlo.
Slovensko: Absolutní zákaz řízení motorových vozidel pod vlivem alkoholu.
Bulharsko: Maximální povolená hranice alkoholu je 0,5 promile.
Chorvatsko: Obecně povolená hranice alkoholu v krvi je 0,5 promile. U řidičů vozidel nad 3,5 t, profesionálních řidičů a řidičů do 24 let je limit 0,0 promile.
Velká Británie a Severní Irsko: Maximální povolené množství alkoholu v krvi je 0,8 promile.

Případ, který naopak žádnou tragédií neskončil, prošetřovali policisté letos v únoru v krajském Ústí nad Labem. Jednatřicetiletá řidička auta VW Golf kolem druhé hodiny odpoledne vyjela na chodník, kde narazila do dopravního značení. Žena po nehodě nezastavila a pokračovala dál v jízdě, auto odstavila až v další ulici. „Policisté po nehodě provedli u řidičky dechovou zkoušku, která byla pozitivní s výsledkem 1,14 promile alkoholu,“ uvádí policejní mluvčí Veronika Hyšplerová. Opilá řidička přitom v autě vezla i svou dvouletou dceru, navíc byla těhotná.

GrafikaZdroj: reprofoto

Ženské tělo odbourává alkohol o poznání déle než mužské. Jak připomíná BESIP, muž o hmotnosti 85 kilogramů ze sebe dostává jedno desetistupňové pivo zhruba dvě a čtvrt hodiny, „dvanáctku“ pak o půl hodiny déle. Ženě o hmotnosti 60 kilogramů to bude trvat čtyři hodiny, dvanáctistupňové dokonce čtyři a půl hodiny. „Obecně se dá říci, že dvě velké desítky piva jsou půl promile alkoholu. Někdo si myslí, že je poté schopný ovládat auto, ale není tomu tak. Podstatně se prodlužuje reakční doba řidiče. Když vám někdo vyběhne z chodníku, střízlivý a připravený řidič reaguje jednu vteřinu. Když je pod vlivem alkoholu, trvá mu to až trojnásobek,“ připomíná Pechout.

Častou chybou opilých řidičů je rovněž to, že si pletou pedály a místo brzdy sešlápnou plyn. „Charakteristické jsou také nehody, kdy před nárazem do překážky chybí brzdná stopa, to znamená, že řidič zareagoval pozdě právě kvůli delší reakční době,“ líčí Pechout, který se minulý týden zúčastnil preventivní akce na měření alkoholu na silnici v Zubrnicích na Ústecku. „Nikdo nenadýchal, všichni řidiči měli nulu. Dopustili se pouze klasických přestupků, někde měli senioři propadlou lékařskou prohlídku, jinde zase byli na zadních sedadlech nepřipoutaní,“ podotýká Pechout.

Návrh architekta Josefa Pleskota a Lenky Sýkorové na úpravu prostoru před Vrchlického divadlem v Lounech
Sýkorova opona bude brzy na zemi. Dílo slavnostně odhalí v listopadu

Případná tolerance malého množství alkoholu u řidičů v ČR zatím podle něj není na místě. „Nejsme na to připraveni, českému řidiči povolíte dvě desítky a on si dá tři nebo čtyři. Ještě nejsme tak zodpovědní. V některých zemích EU je to tradice. Rádi slyšíme, že v Německu nebo ve Francii je povolena hranice 0,5 promile. Už ale zapomínáme, že pokud dojde k dopravní nehodě u nás a jeden z účastníků je pod vlivem alkoholu, všechno jde na jeho vrub a je to pro něj přitěžující okolnost. Tohle nám naopak v Evropě závidí,“ doplňuje Pechout.

Jak se chová řidič pod vlivem?

Ilustrační fotoZdroj: Deník / Archiv● Kličkuje po silnici.
● Má stažené boční okénko v chladném počasí.
● Nedodržuje bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu.
● Jede po střední dělicí čáře.
● V určitých úsecích jede nepřirozeně pomalu.
● Zapomíná dát znamení o změnu směru jízdy.

Jak dodává krajská policejní mluvčí Jana Slámová, v případě nehody spáchané pod vlivem alkoholu je zásadní otázkou, v jaké výši je hladina alkoholu v krvi pachatele.

„Pokud je pod jedno promile, jde ve většině případů o přestupek s hrozící pokutou do 50 tisíc korun, zákazem činnosti až na dva roky a ztrátou sedmi bodů, bez ohledu na to, zda došlo k nehodě či nikoli,“ podotýká Slámová. Pokud nadýchá řidič vyšší hladiny, jde o trestný čin. „Hrozí uložení trestu odnětí svobody, domácí vězení, obecně prospěšné práce, propadnutí majetku, peněžitý trest, propadnutí věci nebo zákaz činnosti,“ dodává Slámová.

Třetí ročník Memoriálu Petry Hezlové
OBRAZEM: Cvičením podpořili onkologii