Velká očekávání vzbuzuje v Podbořanech projekt zcela nového soukromého autobusového nádraží. Jaké bude? Moderní a pro všechny, slibuje investor. „Pustíme tam každý autobus, který bude chtít," tvrdí investor Autobusová doprava Podbořany. Kritici se totiž obávají konkurenčního boje dopravců, bojí se, že autobusy budou zastavovat různě po městě. Pokud se projekt osvědčí, ušetří i město.

Projekt nového nádraží je přijímán ve městě různě. „Jsme zvědaví, jak bude vypadat. Snad lépe než současné, to je k ničemu. Zchátralé, rozbité. Těším se na nové nádraží," říká na dotaz Deníku, s jakými pocity očekává nové nádraží, Pavel Laibl.

„Je to zbytečné, jedno nádraží tu máme. Bylo by lepší ho opravit," myslí si naopak Martina Veselá.

Nové autobusové nádraží je v Podbořanech očekáváno s velkým zájmem. Má nahradit staré, vlastněné městem, které je ale pro současné potřeby příliš velké, velmi rychle chátrá a náklady na provoz jsou vysoké. „Nové nádraží výrazně vylepší tuto část města," představuje projekt Radka Janáčková, ředitelka společnosti Autobusová doprava Podbořany, která je investorem nového soukromého nádraží v Podbořanech.

Provoz má začít do konce roku

Podle původních plánů mělo být nové nádraží zprovozněno už na podzim, investor ale teď říká, že se možná termín trochu posune. „Pro projekt je nutná celá řada povolení, na jejichž získání teď pracujeme. Chceme ale začít s úpravami v průběhu roku, pokud vše půjde dobře, rádi bychom do konce roku zahájili provoz," pokračovala Janáčková.

Odpůrci nového nádraží v Podbořanech mají strach, že vznikne více nádraží, každá společnost si udělá své, a každý autobus bude pak zastavovat jinde. Navíc říkají, že lepší cestou je současné nádraží opravit.

To město i investor popírají, argumentují ekonomikou. Náklady na provoz současného nádraží, které je pro současné potřeby už příliš velké (odjíždí z něj malý počet autobusů) a rychle chátrá, jsou vysoké. A investor bude chtít nalákat i další dopravce, aby se mu vynaložené peníze rychleji vrátily. „Počítáme s rozdělením našeho areálu na dvě části. Uzavřená část bude jen pro potřeby naší firmy a zcela otevřený bude prostor s autobusovým nádražím. Tento prostor bude čtyřiadvacet hodin denně přístupný pro všechny dopravce, kteří jej budou chtít využívat. Chceme nabídnou moderní areál, který bude sloužit ke spokojenosti všech cestujících," vysvětluje R. Janáčková.

Půjčovna novin a časopisů, občerstvení, moderní bezbariérové WC…

Nové nádraží má vzniknout v areálu firmy Autobusová doprava Podbořany, který je na dohled od současného nádraží. A co nabídne?

„Bude opraven a upraven povrch, vybudována odjezdová a příjezdová stání pro autobusy. Samozřejmostí je zazelenění prostoru. Dále nabídneme informační centrum, čekárnu a bezbariérové toalety pro cestující veřejnost. V informačním centru budou poskytovány informace nejen o odjezdech a příjezdech v Podbořanech, ale i o navazujících spojích do dalších měst a koutů naší republiky," pokračuje v představování projektu Janáčková.

„V čekárně bude možné nahlédnout do novin a časopisů, bude tam k dispozici také nápojový automat. Pro nejmenší cestující chystáme dětský koutek s hračkami a výtvarnými potřebami," uvedla pro Deník ředitelka společnosti Autobusová doprava Podbořany.

Podbořanská radnice s projektem souhlasila, město jako vlastník starého nádraží, navíc nemůže diktovat dopravcům, aby tam jejich autobusy zastavovaly. Přepravní firmy tak mohou kvůli vyšším poplatkům na starém nádraží, jehož provoz je drahý, pomalu odcházet. Pokud navíc nový investor splní všechny zákonné podmínky, nemůže mu radnice příliš bránit ve vzniku nových zastávek. Pro radnici je tedy výhodnější na novém projektu spolupracovat a může i ušetřit.

„Město platí na současném nádraží za osvětlení, úklid a další provozní činnosti čtyři sta tisíc korun ročně. Tyto peníze, pokud bude nové nádraží dobře fungovat, ušetříme," uvedl pro Deník Radek Reindl, starosta Podbořan.

Město už plánuje, co udělá s plochou, kde je nádraží v současné době. Návrhy jsou různé. Od parkoviště, přes tržnici, až ke skate parku. Ten ale zastupitelé i vedení města většinou odmítají kvůli hluku, který by rušil lidi na sídlišti. „Plochu si město určitě ponechá, kdyby byl sebemenší problém se soukromým nádražím, můžeme naše rychle obnovit. Parkovací plocha se mi zdá nejrozumnější, jednak parkovací místa potřebujeme, také náklady budou minimální," dodal Radek Reindl, starosta Podbořan.