Místo řady nevyužívaných a chátrajících stání, drahého provozu a nevyhovujícího zázemí se už brzy snad lidé z Podbořan a okolí dočkají menšího a útulnějšího autobusového nádraží. Soukromého. Má stát na dohled od současného. Provozovat ho chce Autobusová doprava Podbořany.

Plány se ale nelíbí části veřejnosti a některým zastupitelům. Obávají se, že budou v budoucnu ve městě nádraží dvě nebo i více a lidé z toho budou jen zmatení. „Je to nesmysl. Město ztratí kontrolu nad nádražím, to má být jen jedno a města. Každý si pak bude stavět to své, aby nemusel platit a jen bude zmatek," říkají. Vedení města i investor ujišťují, že tento problém nenastane, starý „autobusák" prý bude využit jinak.

Za vším jsou peníze

A proč vůbec nové autobusové nádraží? Proč nestačí to současné? Za vším jsou peníze a vysoké náklady. „Náš projekt má sloužit ke zkvalitnění služeb pro cestující, vznikne moderní zázemí, prostor bude menší a útulnější. Ušetří město, ale i dopravci. Pro ty je současná situace finančně neudržitelná, likvidační. Náklady na provoz současného nádraží, vzhledem k tomu, jak málo je využívané a kolik málo tam jezdí autobusů, jsou příliš vysoké a dopravci je nemohou utáhnout," uvedl k záměru stavby nového areálu Jiří Vařil, zástupce Autobusové dopravy Podbořany.

Ta na Podbořansku zajišťuje velkou většinu spojů. Podle jejích zástupců, pokud by nové nádraží nevzniklo, byly by autobusy stejně nuceny v budoucnu se starému vyhnout, aby nemusela firma platit a zůstala konkurenceschopná, a zastavovaly by stejně někde jinde než na současném nádraží. Vzhledem k tomu, že jde o soukromý projekt a nikdo nemůže diktovat, zda bude dopravce zastavovat na autobusovém nádraží nebo někde jinde, například na vlastním pozemku, nezbývá městu moc možností k ovlivnění záměru. Je pro něj výhodnější spolupracovat, aby právě zabránilo tomu, aby každý autobus odjížděl z jiného místa.

Zbytečně moc stání

Nové nádraží má vzniknout na dohled od současného, právě v areálu firmy Autobusová doprava Podbořany, a má být soukromé. Podle vedení města i firmy je současné nádraží s několika nástupními ostrůvky zbytečně velké, vzhledem k nižšímu počtu spojů už není tak velké potřeba. „Velká část současného autobusového nádraží je už dnes nevyužívaná. Pokud se bude projekt realizovat, ušetříme navíc za osvětlení, úklid, provoz, což dělá asi čtyři sta tisíc korun ročně, nebudeme muset navíc platit obsluhu. Ušetříme statisíce a pro občany bude nádraží téměř na stejném místě a s větším komfortem," souhlasí s rozjetím projektu starosta Podbořan Radek Reindl a s ním i dalších deset zastupitelů.

Plány tedy prošly zastupitelstvem jen těsně. Část veřejnosti a někteří zastupitelé se totiž soukromého autobusového nádraží a zániku městského velmi obávají. „Jsem zásadně proti. Stavět padesát metrů od současného nádraží nové je nesmysl. Co když pak firma na nové nádraží nebude chtít pouštět jiné dopravce, město nad dopravou úplně ztratí kontrolu. Když si pak každá další firma vzpomene, udělá si vlastní nádraží a budeme jich mít v Podbořanech třeba deset?" ptal se například zastupitel Bohuslav Hanus.

„Více nádraží určitě mít nebudeme. Nyní drtivou většinu spojů jezdí Autobusová doprava Podbořany, někteří další dopravci už teď na nádraží nestaví. Investor se určitě bude snažit, aby se mu vložené peníze vyplatily. I soukromá společnost, která chce mít nové nádraží, se bude snažit dostat ostatní dopravce do svých prostor, aby z nich měla peníze a ušetřila," vysvětloval starosta Reindl.

Investor musí splnit podmínky města

Pokud by na současné nádraží přestaly jezdit vozy společnosti Autobusová doprava Podbořany, stejně by pravděpodobně v budoucnu prakticky zaniklo i bez pomoci zastupitelů. Téměř nikdo by ho nevyužíval. „Navíc díky tomuto projektu ušetří město a ubude nám starost. Pokud vznikne toto nové nádraží, může město využít v budoucnu prostory toho současného k jiným účelům. Navíc jsme si k souhlasu s novým nádražím dali několik podmínek, které musí investor splnit. Je to například oprava komunikací, informační centrum, bezbariérové toalety, zazelenění a nepřetržitý přístup i ostatním dopravcům," pokračoval pro Deník Reindl.

Podle starosty Podbořan by v budoucnu mohlo to staré zaniknout, ale pouze tehdy, pokud se osvědčí nové nádraží. Vedení města tam pak vidí prostor například pro nová parkovací místa.

A kdy má nové autobusové nádraží vzniknout? Přesný termín není znám, ale Autobusová doprava Podbořany by chtěla s rekonstrukcí svého areálu začít co nejdříve.