Veškerá doprava, včetně kamionů směřujících do průmyslové zóny, musí v Podbořanech projíždět přes náměstí. Je čas s tím něco udělat, shodují se všichni.

Chystají se proto projekty obchvatu i přeložky silnice I/27 Žatec – Plzeň blíže k městu. Obojí je ale zatím jen ve fázi studie, stavba silnice, po které by auta objížděla město, nezačne v nejbližších letech.

Veškerá doprava vede v Podbořanech přes jednu centrální křižovatku. Přes pět tisíc aut denně. Stačí více aut nebo jedna dopravní nehoda a jsou problémy. Stojí všechno, kamiony i osobní auta. Vedení radnice by proto rádo řidiče odvedlo ven z města. „Uvítáme jakékoli řešení, které by odlehčilo dopravě v centru města,“ je rád za aktivity Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i kraje starosta Podbořan Radek Reindl.

Podle něj je městu v podstatě jedno, jestli auta zmizí díky plánované přeložce I/27 nebo díky obchvatu. Hlavně aby to už bylo, uleví se řidičům i chodcům.

„Budeme rádi za obojí, obávám se ale, že v nejbližší době nebude ani jedno, je to běh na dlouhou trať, musíme být ale připraveni. Z peněz města je nereálné podobné stavby budovat, proto musíme spoléhat na kraj nebo ŘSD, že situaci vyřeší,“ pokračoval starosta. Právě Ústecký kraj teď významně pokročil v přípravě obchvatu. Rada kraje se zabývala i podbořanským projektem.

„Ústecký kraj chce v roce 2010 započít s pracemi na projektové dokumentaci západního obchvatu Podbořan,“ informoval Deník Petr Mojžíš, místopředseda komise pro dopravu Ústeckého kraje.

Uvažuje se o trase, která by začínala u zahrádkářské kolonie v Žatecké ulici, pokračuje kolem čerpací stanice v Kadaňské ulici, kolem Hluban a za bývalým vojenským areálem by se komunikace napojila zpět na současnou silnici.

V dohledné době se budovat nezačne

Kdy se však začne budovat? Zatím se neví, ale v nejbližších letech určitě ne. Také přeložka silnice I/27 Most – Plzeň, která by měla začít už u Pšova a na současnou trasu se napojit až za Očihovem, se teprve připravuje.

Z centra Podbořan by tranzitní dopravu měl odvést severozápadní obchvat města - zelený. Uvažuje se o přeložce silnice I/27 - oranžová
Ve hře jsou dvě varianty, jedna dále od Podbořan, druhá podstatně blíže. Právě tu prosazuje město, zaplatilo dokonce zpracování studie. V tomto případě by se musela dostavět také spojka z I/27 směrem k průmyslové zóně, zhruba dva kilometry dlouhá. Přeložka by pak mohla sloužit jako jakýsi obchvat.

„Pro obě varianty je v letošním roce zpracovávána dokumentace EIA (posouzení vlivu stavby na životní prostředí),“ upřesnila aktuální stav výstavby přeložky Martina Vápeníková, tisková mluvčí ŘSD.

Stavba ale také nepřipadá v úvahu příští rok nebo následující léta. Chybějí na ni finance. „Realizace přeložky nepřipadá v úvahu do roku 2013,“ dodala Martina Vápeníková.